Wśród wielu wizerunków Matki Bożej w Pamplonie, w
zależności od symboliki i stosunku emocjonalnego do nich mieszkańców, noszących
nazwę Santa Maria, Virgen lub Nuestra Senora,
trzy z nich otoczone są szcaególną adoracją:
- Virgen
del Camino,
- Santa
Maria la Real,
- Virgin Dolorosa,
- Virgin Dolorosa,
Pamplona, trzy wizerunki Matki Bożej
Virgen del Camino
Rok 1487 przyniósł Pamplonie niezwykłe wydarzenie. Wchodzący
na poranna mszę świętą do kościoła San Cernin zobaczyli na belce w prezbiterium mały wizerunek Matki Bożej. Radość była
wielka, ale nikt nie potrafił
wyjaśnić tego niezwykłego zdarzenia. Wieść o tym wydarzeniu rozprzestrzeniała się
po całej Navarze, aż dotarła do mieszkańców Alfaro, w La Rioja, którzy rozpoznali w niej zaginioną figurę z ermita przy Camino Real. Domagali się jego
natychmiastowego zwrotu, ale musieli czekać, aż sąd wyda stosowne zezwolenie na zabranie figury Matki Bożej. Potem wrócili do swego miasta zabierając ze sobą figurę. Kilka dni później niewielka
rzeźba Virgen del Camino tajemniczo zniknęła z pustelni i pojawiła się ponownie w Pampelunie, w tym samym kościele i na tej samej belce, jak za pierwszym razem.
Mieszkańcy Alfaro, widząc to drugie cudowne zdarzenie, zadecydowali o pozostawieniu
figurki w Pampelunie.
![]() |
Pamplona, iglesia San Cernin |
Do końca XVI w., figura Matki Bożej
pozostał na belce w prezbiterium, ale wierni i rada kościoła San Cernin, chcąc mieć ten wizerunek bliżej
dla oddawania czci, więc postanowiono umieścić ją w głównym ołtarzu, a na belce wykonano
napis złotymi literami: "Pojawiła się tutaj Matka Boża z Drogi,
1487". Figura gromadziła coraz większe rzesze wiernych. W 1655 r. odbyła się pierwsza procesja po mieście, w 8 niedzielę zwykłą, z modlitwami
pokutnymi, błagalnymi o deszcz, ochronę przed szkodnikami i złą gorączką. Uznana
została też za patronkę Pamplony.
![]() |
Pamplona, procesja Virgen del Camino |
W drugiej połowie XVIII w. dobudowano nową kaplicę i do
wielkiego, barokowego ołtarza przeniesiono figurę Virgen del Camino, gdzie
znajduje się do dzisiaj. W 1976 r. miała miejsce ostatnia coroczna procesja, kiedy główną w Pamplonie, stała się procesja ku czci San Fermin, podczas tygodniowej, coraz bardziej świeckiej fiesty. Virgen del Camino została uczczona raz jeszcze 1987 r., dekretem arcybiskupa Cirardy, nadającym jej tytuł Pani i
Królowej Pamplony.
![]() |
Pamplona, kaplica Virgen del Camino |
![]() |
Pamplona, figura Virgen del Camino |
Virgen Dolorosa
Kult Matki Bożej Bolesnej i rytuał upamiętnienia Semana
Santa (Wielkiego Tygodnia) ma w Pamplonie tradycje średniowieczne. Pierwotnie kultem otoczony był obraz Los
Dolores lub Las Siete Espadas (Siedmiu Boleści), który znajdował się w kościele San Augustin, skąd rozpoczynała się procesja Drogi Krzyżowej do
katedry Santa Maria. Po przyłączeniu sąsiedniej miejscowości San Cermin. przeniesiono obraz do kościoła San Lorenzo (św. Wawrzyńca). Obecnie obraz znajduje się w bocznej kaplicy
przy prezbiterium,
![]() |
Pamplona, iglesia San Lorenzo |
![]() |
Pamplona, obraz Los Dolores |
W 1883 r. została wykonana rzeźba Virgen Dolorosa, mająca
wielki ładunek ekspresji i dramatyzm tradycji barokowej, z misternie
rzeźbionymi rękoma i twarzą o wielkiej
urodzie. Rada Miejska ufundowała wielki płaszcz nakrywający figurę, który był
używany do 1960 r.
Pod ołtarzem głównym wybudowano kaplicę, w której
umieszczono figurę Virgen Dolorosa w czarno-srebrnym nakryciu.
![]() |
Pamplona, kaplica Virgen Dolorosa |
Od 1888 r. w Wielki Piątek odbywa się translatio, czyli przeniesienie Virgen Dolores na platformie, niesionej przez mężczyzn, z kościoła San Lorenzo do katedry, a po ceremonii pogrzebu Jezusa, procesją do miejsca wyjścia.
![]() |
Pamplona, procesja "translatio Virgen Dolorosa" |
![]() |
Pamplona, Virgen Dolorosa |
Santa Maria la Real de Pamplona
W Katedrze w Pamplonie jest jedną z najstarszych zachowanych rzeźb maryjnych w
prowincji Navarra, powstała przed 1175 r. Przedstawia typową romańską
kompozycję Sedes Sepientae, tronującej Matki Bożej z Jezusem, siedzącym na jej lewej nodze. El Niño (dzieciątko)
i tron jest wykonany w XVII w. Cała drewniana rzeźba ma 93 cm wysokości, platerowana w XIV w. na zlecenie Carlosa II. Od
baroku figura nakrywana jest bogato zdobionym pluszczem. Na głowie Virgen umieszczona
jest korona królewska z ośmioma złotymi filigranowymi opaskami z
kamieniami szlachetnymi (diamenty, szmaragdy)
i mniejsza, otwarta korona na
głowie Jezusa. Obie zostały wykonane w XVIII w. ale oficjalnie umieszczone zostały podczas koronacji Maryji z Dzieciątkiem w 1946 r. Niezwykła jest kolekcja płaszczy haftowanych w
złocie i srebrze, które są zachowane w skarbcu katedry.
![]() |
Pamplona, Santa Maria la Real de Pamplona |
![]() |
Pamplona, prezbiterium katedry |
![]() |
Pamplona, Santa Maria la Real de Pamplona |
Nazwa tytularna zmieniała się kilkakrotnie na przestrzeni
wieków.
- Santa Maria de Pamplona, to pierwszy tytuł jeszcze sprzed
budowy katedry, wymieniana w dokumentach króla Sancho III napisanych po powrocie z
Leyre do „Sancta María de Pamplona”, że każdy król powinien się zatrzymać i
zgodnie z fuero zostawić tutaj pieniądze jako voto.
- Virgen del Sagrario, Matka Boża z Tabernakulum, co wynika z konstrukcji rzeźby, jako pudła z
drzwiami, w których przechowywano relikwie, a czasem Eucharystia. Istnieje dokument z 1642 r., w którym
rzeźba nazwana jest Matka Boża
Tabernakulum.
- Santa María la Real. Ten tytuł nadany został w 1946 r.
podczas koronacji figury Matki Bożej, jako upamiętnienie historycznej tradycji
patronowania królom Navarry.
- La Blanca, nazywa jest tak podczas La Asunción
(święta Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny), kiedy rzeźba Virgen przybrana w
biało-srebrny płaszcz, obnoszona jest w procesji po katedrze i klasztorze.
Pamplona, przed procesją w katedrze |
W Sali kapituły w klasztorze przy katedrze znajduje się obraz
przedstawiający Santa Maria la Real.
![]() |
Pamplona, obraz Santa Maria la Real |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz