Puente
la Reina … ciężko opuścić to miasto, ma wielką siłę przyciągania. Zaplanowane
i wybudowane wzdłuż drogi, którą wędrują pielgrzymi i dwoma równoległymi do niej przeznaczonych dla
dostawy towarów. Czuję się tutaj opiekę św. Jakuba i Matki Bożej, przedstawionej
w wielu wizerunkach w tutejszych kościołach. Najstarszy wizerunek Matki Bożej
znajdował się w iglesia del Crucifijo. W kościele San Pedro jest figura Virgen del Txori, o której wcześniej opowiadałem. Cztery wizerunki są w kościele św. Jakuba - iglesia de Santiago, w ołtarzach z obu stron ołtarza głównego w którym znajduje się figura św. Jakuba. Matka
Boża w czasie wędrówki misyjnej św. Jakuba była mu pomocą w trudnych chwilach.
Czuwa też nad pielgrzymującymi do jego grobu. Warto zatrzymać się przy jej
wizerunkach i pomodlić się o wstawiennictwo i opiekę podczas dalekiej jeszcze
wędrówki.
Virgen de Nuestra Señora de los Huertos
To pierwszy wizerunek Matki Bożej, z jakim spotyka się pielgrzym wchodząc do Puente la Reina umieszczony w kościele Swiętego Krzyża - iglesia del Crucifijo, zbudowanym w XII w. przez Templariuszy, wraz z klasztorem i szpitalem dla pielgrzymów
Wizerunek nazywany w skrócie Virgen del Hortis (Matka Boża
z Ogrodów), w najstarszych zapiskach
wymieniana jest jako Virgin dels Ortz (Matka Boża od Wody), co wiąże się
z lokalizacją kościoła w pobliżu rzeki Agra.
Zwolennicy legendy Templariuszy podają nazwę Santa Maria de la Vega (Matka Ziemi) z
uwagi trzymaną w prawej ręce kulę.Tylko
czy w wiedziano już, że ziemia jest
okrągła?
Figurka
jest kopią romańskiej rzeźby Matki Bożej z Jezusem siedzącym między jej
kolanami w układzie Teothokos (Tron Boga). Została wykonana pod koniec XX w. Oryginał
znajduje się w zakrystii iglesia de Santiago w Puente la Reina.
![]() |
Puente la Reina iglesia del Crucifijo |
Puente la Reina iglesia del Crucifijo, nawa główna z figurą Virgen de Nuestra Señora de los Huertos |
![]() |
Puente la Reina, iglesia del
Crucifijo,
Virgen de Nuestra Señora de
los Huertos
|
W
1834 r., podczas Wojen Karlistowskich, kościół został zamieniony na magazyn
amunicji, a figura Matki Bożej zaginęła. Pod koniec XX w., podczas prac
konserwatorskich w zakrystii iglesia de Santiago w Puente la Reina, odnaleziono
ją, dość mocno zniszczoną i przekształconą w św. Agatę, która przedtem była czczona w kościele w dzielnicy
Zubiurrutia. Po konserwacji figurę pozostawiono w zakrystii kościoła św. Jakuba, a w Iglesia de Crucifijo umieszczono jej kopię
![]() |
Puente la Reina iglesia de Santiago, romańska figura Virgen de Nuestra Señora de los Huertos |
Madonny w iglesia de Santiago.
W transepcie kościoła umieszczone są cztery ołtarze poświęcone Matce Bożej:
- ołtarz Virgen Soterrana, patronki miasta (rokokowy, z drugiej połowy XVIII w), której wizerunek ma historię pełną cudów i tajemnic,
-
ołtarz Virgen de la Asunción.(barokowy, z drugiej połowa XVII w.),
-
ołtarz Virgen del Rosario (rokokowy z drugiej połowy XVIII, z gotycką rzeźbą Matki Bożej Różańcowej
-
ołtarz Virgen del Carmen ( z XVIII w.) ze współczesną rzeźbą Matki Bożej,
które
wraz ze św. Jakubem czuwają nad nawiedzającymi kościół pielgrzymami.
![]() |
Puente la Reina iglesia de Santiago, ołtarz Virgen Soterrana i ołtarz Virgen de la Asunción |
![]() |
Puente la Reina iglesia de Santiago, ołtarz Virgen del Rosario i ołtarz Virgen del Carmen |
Virgen Soterraña
W czasie inwazji arabskiej na Półwysep Iberyjski najeźdźcy zajmowali coraz większe tereny, plądrując osady i miasta. Wiele uświęconych przedmiotów oraz figur świętych czczonych przez mieszkańców wywieziono na północ w Góry Kantabryjskie i w Pireneje, inne pochowano w niedostępnych miejscach aby chronić je przed profanacją. Don Sacaro z kościoła San Gil w Segowii wywiózł figurkę Santa Maria de la Pena do niewielkiego ermita w osadzie Nieva, a tamtejszy ksiądz ukrył ją w skalnej szczelinie na niedalekim wzgórzu. Mieszkańcy wioski uciekli przed najeźdźcami i wioska opustoszała. Ponownie wioskę zasiedlili chrześcijanie dopiero w XI w., ale o ukrytej figurce nowi mieszkańcy nic nie wiedzieli.
Legenda głosi, że w 1392 r. Matka Boża objawiła się Pedro Amador Vazquezowi pasącemu na wzgórzu owce. Powierzyła mu misję nakłonienia biskupa Segovii, Alonso de Frias, do poszukiwania i odnalezienia w tym miejscu zapomnianej świętej figurki z jej wizerunkiem. Na dowód słuszności misji kazała pasterzowi uderzyć laską w skałę, skąd wypłynęła woda i ugasiła pragnienie jego owiec.
W
Segovii w pałacu biskupa pasterza potraktowano jak szaleńca, a biskup nie chciał z nim
rozmawiać. Pedro wrócił na wzgórze, gdzie znowu objawiła się Matka Boża, która dała mu
kamień z wyrytym krzyżem, jako prezent dla biskupa. Kiedy strażnicy pałacu
próbowali zabrać mu kamień, żaden z nich nie mógł go unieść, wiec w końcu
zaprowadzono pasterza do biskupa. Don Alonso wziął od Pedro Amadora ten kamień, bez
problemu położył go na stole i uwierzył w opowiedzianą historię.
Dziewiątego września 1392 r. biskup, duchowni i szlachetni rycerze udali się za Pedro Amadorem na wzgórze i rozopczęto poszukiwania. Pedro zaczął rękami kopać ziemie i usuwać kamienie, aż trafił na skalny tunel prowadzący do jaskini, w której odnalazł figurkę Matki Bożej. Ten fakt został uznany za cud, a przebywająca w tym czasie w Segovii królowa Katarzyna z Lancaster nakazała budowę sanktuarium ku czci wizerunku Virgen nazwanej Soterraña, co oznacza „podziemna”. Kapłan z Nievy chciał przynieść ją do swojej wioski, a biskup i szlachta do Segovii, ale w lutym 1393 r. królowa otrzymała dwie papieskie bulle od Klemensa VII, które zwalniały sanktuarium spod jurysdykcji kapłana Nievy i nadały odpusty dla przybywających pielgrzymów. Opiekunami sanktuarium zostali Dominikanie z Santo Domingo de Calzada, a opiekę nad ołtarzem powierzono pasterzowi Pedro Amador. Dwa lata później królowa wydała edykt inicjacyjny dla miasta Santa Maria la Real de Nieva Dla katedry w Segovii wykonana została kopia figury Virgen Soterraña. Po śmierci ciało Pedro Amador Vazqueza złożono w kościele Santa María la Real de Nieva.
Legenda opowiada, że w 1566 r. kiedy procesja na cześć Virgen Soterraña opuszczała świątynię, otworzył się sarkofag, w którym zobaczono nienaruszone ciało zmarłego pasterza. Na skutek tego zdarzenia ciało jego złożono w szklanej trumnie, którą ustawiono obok ołtarza Virgen.
![]() |
Segovia, iglesia Santa Maria del Nieva |
Segovia, iglesia Santa Maria del Nieva, wejscie do groty |
Segovia, iglesia Santa Maria del Nieva, Virgen Soterrana |
![]() |
Segovia, iglesia Santa Maria del Nieva, ciało Pedro Amador Vazqueza w szkalnej trumnie |
Kult
Matki Bożej stawał się coraz popularniejszy, do czego przyczynił się też cud
ocalenia od śmierci pielgrzyma rażonego piorunem. Od tego czasu uznano ją za
chroniąca przed piorunami i pożarami. Biskup Segovii zastrzegł sobie prawo
wyłączności do wykonywania kopii tego wizerunku w formie rzeźby lub obrazu.
Uroczyste poświecenie odbywało się przez dotknięcie oryginalnej rzeźby w
sanktuarium Santa Maria la Real de Nieva.
W 1441 r. do sanktuarium przybyła królowa Dona Blanca de Navarra z zamiarem nabycia wizerunków Virgen Soterraña do kościołów w Navarrze. Przypadkowa śmierć królowej, podczas wizyty w sanktuarium, nie pozwoliła zrealizować zamysłu. Navarra na wizerunki Virgen Soterraña zwanej też Viren de la Nieva czekała aż do XVIII w. W 1732 r. do katedry w Pamplonie sprowadzono pierwszy obraz, przedstawiający Matkę Bożą, historię odnalezienia figury i cud ocalenie od pioruna.
Do
Puenta la Reina uroczyście wprowadzono rzeźbę Virgen Soterraña 29 czerwca 1748
i od tego czasu jest patronką miasta, strzegąc je przed piorunami, złymi chmurami i
gradem.
![]() |
Puente la Reina, iglesia de Santiago, portal wejsciowy |
![]() |
Puente la Reina, iglesia de Santiago, Virgen Soterraña |
Wiele miast w dolinie Valdizarbe kościoły mają też wizerunek Virgen: Viana od 1737 r., Los Arcos
i Valtierra od 1742 r., Uterga i
Muruzábal od 1802 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz