Między
I w. p.n.e. a III w. n.e na terenie Półwyspu Iberyjskiego, zwanego wtedy Hispania,
Rzymianie wybudowali sieć dróg tworzących połączenia między miastami i obozami wojsk rzymskich (municipia
i castra romana).
Rejestr
dróg o nazwie Itinerarium Antonini, wraz z odległościami i miejscami
postojów z mapą Cesarstwa Rzymskiego, powstał w III w. n.e. Zachowała się XIII
wieczna kopia tej mapy zwana Tabulą Peutingera. Na terenie Półwyspu Iberyjskiego przedstawia ona układ 34 głównych odcinków dróg - cursus publicus.
![]() |
Cesarstwo Rzymskie, głowne drogi, |
Tabula Peutingera fragment oryginału, |
![]() |
Tabula Peutingera rekonstrukcja mapy Pólwyspu Ibreyjskiego, |
![]() |
Półwysep Iberyjski, drogi rzymskie, |
Drogi, którymi wędrował św. Jakub Starszy Apostoł
Nie są znane wszystkie miejsca, w
których ewangelizował św. Jakub, wraz z siedmioma meżami apostolskimi. Legenda podaje Oviedo, Iria Flavia, Dugium,
Muxię i Sarragosę. W wielu innych miejscowościach są tradycje ich pobytu.
Legenda wspomina, że po powrocie św. Jakuba do Jerozolimy, mężowie apostolscy
zostali pierwszymi biskupami w starożytnej Hiszpanii. Przemierzając terny na Półwyspie Iberyjskim
musieli wędrować po rzymskich drogach.
Droga rzymska – Via romana
Siculus Flacus, główny cesarski
inspektor dróg w I w. p.n.e. rozróżnia trzy typy dróg:
- Via Publicae i Militariae, pretorianskie
lub konsularne, drogi publiczne o szerokości 3,5 do 5 m, budowane i utrzymywane
na koszt cesarstwa i często nazwane imieniem inicjatora ich budowy. Były to też
drogi o znaczeniu militarnym, pozwalajace na poruszanie się wojsk w szyku
marszowym (trójkowym).
![]() |
-
Via Vicinalae, drogi o szerokości do 3,5 m, ogólnie dostępne łączniki między
drogami publicznymi i miastami budowane i utrzymywane przez Pagi (lokalni
zarządcy) i właścicieli domen.
-
Via Privatae, drogi prywatne utrzymywane przez właścicieli domen i latyfundiów,
na które dostęp jest ograniczony,
uzależniony od decyzji właściciela.
Na
wielu odcinkach szerokość dróg uzależniona była od natężenia ruchu i przy
większych miastach ich szerokość wynosiła nawet kilkanaście metrów.
Przy
drogach ustawiano kamienie milowe - milliarium (mila rzymska 1478,5 m)
informujące o odległości do konkretnych miejsc. W inskrypcji wspomniano o
nazwisku cesarza lub konsula, który zbudował drogę lub zarządził jej naprawę.
![]() |
milliarium |
W
miastach znajdowały się znaki drogowe w postaci marmurowych płyt z informacjami o
trasach, zajazdach i odległościach.
Na
skrzyżowaniach dróg budowano kapliczki poświęcone bóstwom Lares Compitales i
Lares Viales, opiekunom dróg i ich rozstajów.
![]() |
Alcántara rzymska świątynia Lares Viales
|
Wzdłuż
głównych dróg znajdowały się stacje pocztowe i zajazdy (mansiones), w których
zatrzymywali się kurierzy i oficjalni przedstawiciele władzy. Mogli zatrzymywać
się też kupcy oraz zwykli podróżni, dla których poruszanie się po Viae
Publicae było płatne.
![]() |
mansiones |
Przy
drogach wykonywano ujęcia wody i cysterny, wykorzystując lokalne źródła, lub
sprowadzając wodę wodociągami z pobliskich źródeł lub rzek
Przez
rzeki budowane były mosty kamienne i drewniane. Wiele kamiennych rzymskich
mostów zostało przebudowanych w okresie średniowiecza.
![]() |
Sasamon, most rzymski |
![]() |
Frias, most rzymski |
Konstrukcja
rzymskiej drogi składała się z trzech zasadniczych warstw:
-
podbudowa (statumen) z grubego kamienia łączonego zaprawą,
-
warstwa drenażowa (rudus), z średniej
wielkości tłucznia
-
warstwy nośnej (nuclues) ze żwiru łączonego zaprawą, stabilizującej konstrukcję drogi,
-
nawierzchnia, wykonana z płyt kamiennych granitowych lub bazaltowych, albo z
drobnego żwiru wymieszanego z piaskiem,
Na
terenach gliniastych, bagnistych, lub na grubej warstwie ziemi rolnej, pod
podbudowę układano warstwę dużych płaskich kamieni, zapobiegających osiadaniu
drogi w miękkim podłożu. Grubość warstwa w niektórych miejscach dochodziła do
1,5 m.
W
terenach górskich lub skalistych często wyrównywano istniejącą warstwę skały
dla stworzenia nawierzchni drogi.
![]() |
konstrukcja drogi z nawierzchnią kamienną |
![]() |
konstrukcja drogi z nawierzchnią żwirową |
Po
upadku Cesarstwa Rzymskiego, kiedy na terenie Półwyspu Iberyjskiego powstało
Królestwo Wizygotów, w VIII w. arabskie i berberyjskie Al Andaluz oraz niewielkie
państwa chrześcijańskie (Asturia, Navarra, hrabstwo Barcelony), które powoli
zaczęły odzyskiwać tereny półwyspu zajęte przez muzułmanów, zmieniły się kierunki połączeń komunikacyjnych
i wiele dróg budowanych przez Rzymian poszło w zapomnienie. Tylko kilka z nich, po odkryciu grobu św.Jakuba, zaczęli wykorzystywać pielgrzymi
wędrujący masowo do Santiago de Compostela.
wędrujący masowo do Santiago de Compostela.
Drogi rzymskie na Camino de Santiago
Niektóre
główne rzymskie drogi, których fragmenty zachowały się do dzisiaj oraz te po
których prowadzą drogi św. Jakuba na Półwyspie Iberyjskim:
-
Via Augusta będąca przedłużeniem Via Domitia, z Col de
Panissars w Pirenejach przez Tarraco (Tarragona) , Hispallis
(Sevilla) do Gades (Cadyks). Nazywana też jest Via Herculea, była główną drogą łączącą Półwysep Iberyjski z Rzymem.
-
Via XXV z Emerita Augusta (Merida), do Cesaraugusta (Zaragoza), prowadząca w poprzek Półwyspu Iberyjskiego,
-
Iter ab Emerita Asturicam, z Gades
(Cadyks) przez Hispallis (Sevillę) do Asturica Augusta (Astorgi), którą Rzymianie transportowali złoto
wydobywane w kopalniach Las Medulas. W średniowieczu została nazwana Via de la
Plata (srebrna droga),
-
Via XIX i XX Ab Baracara Asturica Brigantium z Brigantium (Braga) do (La
Coruna), którąod średniowiecza, pielgrzymi z Portugalii i przypływający do La Coruna wędrują do Santiago de Compostela.
-
Viae XXXII Ab Asturica Tarraco łącząca Tarraco (Tarragona ) z Asturica
Augusta (Astorgą), którą od Toledo, przez
Avila, do Astrgi przebiega Camino de
Santiago de Levante zaczynająca się w Walencji.
-
Viae XXXIV Ab Asturica Burdigalam, z Bordeaux przez Pamplonę, Burgos do
Astorgi, którą na dużych odcinkach, od XI
w. przebiega szlak pielgrzymkowy Camino Frances
![]() |
Hiszpania, Camino de Santiago, mapa |
![]() |
Tierra de Campo ślad rzymskiej drogi |
![]() |
Astorga, prace archeologiczne przy rzymskiej drodze |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz