Wchodząc do Puente la Reina pielgrzymi przechodzą pod
kamiennym łukiem łączącym iglesia del Crucifijo z dawnym szpitalem dla
pielgrzymów.
Iglesia del Crucifijo
W XII w., u zbiegu dróg z Francji przez przełęcz Somport i Colde Ibaneta Templariusze zbudowali szpital dla pielgrzymów i kościół Santa Maria de Hortis (Matki Bożej Ogrodów). Po rozwiązaniu, przez papieża Klemensa V, zakonu Templariuszy, król Nawarry w 1313 r. przekazał obiekty zakonowi Joannitów. Pod koniec XIV w. , w wyniku opisanego poniżej wydarzenia, kościół otrzymał wezwanie Świętego Krzyża.
 |
Puenta la Reina, iglesia del Crucifijo, widok z Camino Framces |
 |
Puenta la Reina, iglesia del Crucifijo, dwie absydy |
 |
Puenta la Reina, iglesia del Crucifijo |
Crucifijo z Puente la Reina
Na początku XIV w. grupa niemieckich pielgrzymów przybyła do
szpitala w Puenta de la Reina, prowadzonego przez Joannitów. Nieśli ze sobą
niezwykłego kształtu krucyfiks.
Krucyfiks ma kształt litery Y, boczne ramiona kształt V, tworzące kąt
ostry ze sobą, a środkowa belka dochodzi tylko do końców ramion. Całość jest
naturalną formą drzewa, oczyszczoną z bocznych gałęzi i kory, do której
przybita jest postać Chrystusa.
Jeden z pielgrzymów był poważnie chory i został w szpitalu
pod opieką zakonników, a jego towarzysze kontynuowali drogę do Santiago, niosąc
ze sobą ten pokutny krucyfiks.
Kiedy wrócili z powrotem do Puente de la Reina, ich towarzysz był już
zdrowy, więc z wdzięczności, więc postanowili podarować klasztorowi jako wotum
niesiony przez nich krzyż.
Niezwykłość tego krzyża spowodowała, że wszyscy pielgrzymi
przechodzący pod łukiem łączącym kościół z klasztorem i szpitalem chcieli go
zobaczyć i modlić przed figurą Chrystusa Ukrzyżowanego. Dobudowano więc od
strony północnej nawę zakończona półkolistą absydą, w które umieszczono
krucyfiks.
 |
Puenta la Reina, iglesia del Crucifijo, wnętrze |
 |
Puenta la Reina, iglesia del Crucifijo, nawa boczna północna |
 |
Puenta la Reina, iglesia del Crucifijo, krucyfiks widlasty |
 |
Puenta la Reina, iglesia del Crucifijo, krucyfiks widlasty |
2 stycznia 1447 r. Bullą papież Eugeniusz IV wyraził zgodę
na powstanie Bractwa Krzyża, którego
głównym celem była opieka i utrzymanie kultu w szpitalu pielgrzymów ,
W XIX w. podczas Pierwszej Wojny Karlistowskiej klasztor szpital przestały istnieć. Obiekty początkowo
zamieniono na wiezienie, a od 1834 r. na koszary, wykorzystując kościół jako
magazyn prochu. Drewniane wyposażenie wykorzystano do palenia w kuchni lub
ogrzewania pomieszczeń. Niewytłumaczalnym
cudem krucyfiks pozostał nienaruszony w miejscu, w którym teraz znajduje się.
Krzyż Widlasty
Ten rodzaj krzyża nazywa się Krucyfiks
widlasty (łac. Crucifixus dolorosus), występujący w ikonografii
średniowiecznej typ krucyfiksu mistycznego w okresie wczesnego gotyku. Charakterystycznymi cechami
jest kształt zbliżony do litery Y oraz sposób ukazania
zmarłego Jezusa ze śladami cierpień, męki i bólu, zgodne ze średniowiecznym doloryzmem. Rozwój tego typu przedstawień
Ukrzyżowanego ma związek z nurtami mistycznymi rozpowszechnionymi na
przełomie XIII i XIV w. w krajach Rzeszy, głównie w Nadrenii. Pod koniec XIV w. dramatyzm
przedstawień Ukrzyżowanego uległ złagodzeniu
wraz z rozwojem gotyckiego stylu pięknego.
Na terenie Hiszpanii utożsamia
się go z tzw. Pata de Oca (Krzyż Gęsi), który przypomina łapkę tego ptaka,
której uproszczony kształt był jednym z symboli w mitologii Zakonu
Templariuszy, jako synonim życia. Przypisuje się mu powstanie na okres XIII w.
i miał znajdować się razem z figurą Santa Maria de Hortis, znaną również jako
Matka Boża z La Vega,
w absydzie jednonawowej wówczas kaplicy
Schematyczna forma drzewa krzyża,
nawiązuje do starotestamentowego drzewa poznania dobra i zła (Księga
Rodzaju 2,9), z którego Adam i
Ewa skosztowali owoc, popełniając tym samym grzech pierworodny.
Krucyfiks widlasty ilustruje
konsekwencje grzechów ludzkości, które odkupił Jezus, przy czym zasadniczym
meritum tego typu przedstawienia jest ukazanie symbolicznego drzewa śmierci i
apogeum śmierci Zbawiciela. Nie jest to przedstawienie zbawczego wymiaru śmierci
krzyżowej, lecz śmierci samej w sobie. Stąd też ramiona krzyża przypominają
uschnięte, sękate gałęzie krzyża, natomiast ciało Chrystusa tworzy z drzewem
integralną całość – jest konwulsyjnie powyginane – głowa silnie opada
w dół, przybite jednym gwoździem nogi uginają się pod ciężarem korpusu ciała,
który jest mocno wygięty do przodu, a przez to ramiona są mocno rozciągnięte.
 |
Hiszpania Carrion de los Condes |
 |
Niemcy Kolonia kościół NMP na Kapitolu, |
 |
Niemcy Kolonia kościół św. Seweryna, |
 |
Czechy Królewska Kanonia na Strachowie, |
 |
Polska Wrocław kościół Bożego Ciała. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz