Schodząc
z głównego grzbietu Pirenejów do doliny Esteribar (Valle de Arga) niektórzy
pielgrzymi zatrzymując się na nocleg w Zubiri, przechodzą przez średniowieczny
kamienny, dwuprzęsłowy most nad Rio Agra. Most istnieje już w 1097 r., kiedy
król Aragonii i Nawarry Pedro I dokonując darowizny kościołowi w Pampelunie
pisze „moje miasto o nazwie Zubiría”, co oznacza „Obok mostu”. Most
nazywa się Ponte de Rabia, a znaczy to „most wścieklizny”.
Ponte de Rabia
Tutaj ludzie zawsze bali się wścieklizny, którą często przynosiły zwierzęta wracające z górskich pastwisk. Od wieków, wyprowadzając wiosną na pastwiska pasterze przeprowadzali je przez rzekę pod mostem, wierząc że woda uchroni je przed zarażeniem wścieklizną, utożsamianą z hydrofobią. Wracające z pastwisk, przed wejściem do wioski sprawdzano bydło na moście, na rzece Agra,. Na środkowym filarze zwierzę było obracane trzy razy dookoła i potem puszczane wolno i obserwowane czy idzie prosto. Niektórzy pasterze, przed tą próbą modlili się o pomoc do św. Quinterii co zwykle przynosiło pozytywny rezultat. Z biegiem lat ludność wioski zaczęła wierzyć w opiekę świętej.
![]() |
Zubiri Ponte de Rabia |
![]() |
Zubiri środek Ponte de Rabia |
W XV w. przystąpiono do
remontu starodawnego mostu. Prace posuwały się szybko aż do momentu, kiedy przystąpiono
do rozbiórki starego filara na środku rzeki. Kamienie i skała nie dały się
skruszyć. Kiedy wreszcie udało się skruszyć kilka kamieni, ku zaskoczeniu
wszystkich, w murze znaleziono zabalsamowane zwłoki młodej kobiety. Starsi
ludzie byli pewni, że są to najpewniej relikwie św. Quinterii, opiekunki tego
mostu. Sprowadzony z Pampeluny biskup potwierdził ten fakt.
Relikwie umieszczono na mule
i w uroczystym orszaku z biskupem na czele, wszyscy podążyli drogą do
Pampeluny, żeby złożyć jej doczesne szczątki w królewskiej katedrze. Kiedy
procesja dotarła do Burlada muły nagle zatrzymały się i ani prośbą, groźbą czy
też siłą nie dało się zmusić je do dalszej drogi.
Uczestnicy procesji doszli do
przekonania, ze jest to znak Boga, ze robią coś złego. Postanowiono wrócić do
Zubiri i ponownie pochować świętą w środkowym filarze mostu. I jest tam na
zawsze by chronić ludzi i zwierzęta przed wścieklizną.
Santa Quinteria
O św. Quinterii nie ma wielu
przekazów historycznych, są natomiast legendy w Portugalii, Galicji, Nawarze, południowej Francji i w Rzymie. W Aare-sur-l'Adou i w Rzymie
znajdują się sarkofagi ze szczątkami świętej. W Zubiri, mimo zaniku hodowli
bydła, mieszkańcy znają tę opowieść. Natomiast w tamtejszym kościele San
Esteban Protomartir nie znalazłem żadnego elementu ikonograficznego dotyczącego tej
świętej. Nie ma też żadnej kapliczki jej poświęconej.
![]() |
Aare-sur-l'Adou, Francja |
![]() |
Aare-sur-l'Adou, Francja, figura Santa Quinteria |
![]() |
Aare-sur-l'Adou, Francja, sarkofag Santa Quinteria |
Najbliższa prawdzie
historycznej jest legenda z terenu Gaskonii we Francji, opowiadająca o dziewicy męczennicy z V w., z
rodziny królewskiej Wizygotów z Tuluzy. Quinteria uciekła z domu kiedy jej ojciec
chciał ja wydać za mąż za poganina i żądał wyrzeczenia się religii
chrześcijańskiej. Została wyśledzona przez wysłanników ojca w Aire, którzy nie
mogli jej pojmać, gdyż broniły jej dwa wielkie wściekle ujadające psy. Nim
została pojmana swoim głosem powstrzymała pędzące w ich stronę te dwa psy. Ponownie odmówiła zamążpójścia i ojciec, w przypływie furii, wydał
rozkaz zabicia jej. Ścięta została w 472 r. w miejscu
pojmania, w Aire-sur-l'Adour. Po egzekucji wstała i niosła w
dłoniach swoją głowę aż do miasta. W miejscu, w którym upadła na ziemię wytrysnęło źródło gorącej wody.
Jest popularną świętą na
terenie Gaskonii i w Nawarze. Wiele
źródeł nazwanych jest jej imieniem. Pierwsze święto na jej część odbyło się w
1688 r. w Tui. W 1716 r. papież dokonał jej kanonizacji. Jest patronką chroniącą przed wścieklizną i bólem głowy. Wspomnienie
świętej przypada na 22 maja.
Najbardziej rozbudowana w treści i ilości zdarzeń legenda
pochodzi z Portugalii i została opisana w „Historia Świętej Quenterii, dziewicy
i męczennicy” Bractwa Santa Quiteria de Fuente el Fresno z 1972 r.. Opisuje historię dziewięciu sióstr, z
których pięć jest czczonych jako święte: Santa Quiteria 22 maja, Santa Marciana
12 lipca; Santa Marina 18 lipca; Santa Librada (Liberata) 20 lipca i
Santa Victoria (zwana także Ritą) 17 listopada. Jest to bardzo pasjonująca
lektura związana z wielu miejscami znajdującymi się obecnie na szlakch Camino
de Santiago.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz