Paso processional
hiszpańska nazwa platformy procesyjnej,
która w dosłownym tłumaczeniu oznacza „krok procesyjny” (paso – krok). Jest to
konstrukcja składająca się z platformy, zwanej też stołem, na której
umieszczane są figury i inscenizacje obrazów religijnych, noszy zbudowanych z
metalowych i drewnianych belek, oraz pionowych podpór zwanymi szczudłami
umożliwiającymi postawienie paso na ziemi. Przenoszona jest przez grupę
kilkudziesięciu ludzi, nazywanych costaleros, trzymających całą konstrukcję na
swoich barkach. Platforma, wraz z drewnianą
pionową ramą, osłoniętą ozdobną tkaniną, zwaną spódnicą, zasłaniającą niosących
ją costaleros, nosi nazwę kosz.
Pierwsze pasos, w procesjach poruszających
się poza kościołami, pojawiły się w XVI w., wraz z powstaniem cofradii, czyli
bractw religijnych. Były niewielkie, z poziomymi belkami zaczopowanymi w
platformie, niesione przez 4, 8 lub 12 osób. W miarę upływu czasu zaczęto
wykonywać coraz większe konstrukcje, a niosących je castaleros usytuowano pod
platformą, w której wykonane były odpowiednio zamaskowane otwory wentylacyjne. Największe
pasos, wraz z dekoracją, mają wagę około 2 ton, niesione są przez kilkudziesięciu
castaleros.
Rodzaje pasos
Paso de Cristo – platforma Chrystusa
Przedstawia sceny męki z pojedynczą
figurą Chrystusa lub z osobą bezpośrednio zaangażowaną w określonym momencie
Pasji. Kiedy w scenie pasji Chrystus niesie Krzyż dodaje się jeszcze określenie
Nazareno, czyli Nazarejczyk. W scenach od ukrzyżowania do pochówku do nazwy
paso dodaje się jeszcze Entiero.
Paso de Misterio
Wieloosobowe przedstawienia Misterium
Paschalnego według Ewangelii od Ostatniej Wieczerzy do Ukrzyżowania, ale także
oparte na tradycji, jak spotkanie z Weroniką, czy rozpacz Marii Magdaleny. Liczba rzeźb na paso wynosi od trzech do
trzynastu w przypadku inscenizacji Ostatniej Wieczerzy.
Paso de palio – platforma z baldachimem
przedstawienie figury Matki Bożej –
Virgen stojącej na cokole pod baldachimem podtrzymywanym przez słupy.
Pierwotnie baldachim, ze zwisającymi w dół kulisami, miał chronić ważnych ludzi
przed deszczem i słońcem. Był oznaką ważności i hierarchii. W XVII w. zaczął
być używany w procesjach, początkowo nad figurą Chrystusem i nad Matką
Bożą. Figury stojące na stopniach pod baldachimem oświetlane są przez 2
pary lampionów umieszczonych na najniższym stopniu. Bardzo szybko zaczęto te elementy ozdabiać
złotem i srebrem, co spowodowało zaniechanie używania go nad postacią
Chrystusa.
Paso alegórico – platforma alegoryczna
przedstawia sceny biblijne z
alegorycznymi postaciami lub podkreśla niektóre nauki ewangeliczne. Ich przykładami
są: prezentowana w Sewilii scena Chrystusa ze smokiem jako Zwycięstwo nad
śmiercią, Anioła wypędzającego demona w Santomera, a także częste
przedstawienie Triumfu Świętego Krzyża z różnymi narzędziami użytymi podczas
męki Chrystusa.
Costaleros
To nazwa grupy ludzi, którzy niosą na swoich ramionach platformę procesyjną – paso processional wykonując bardzo precyzyjne i rytmiczne kroki pozwalajace na płynne przesuwanie się podczas procesji. Hiszpańska nazwa platformy procesyjnej – paso wywodzi się od słowa krok – paso.
Costaleros mają na głowie i ramionach
płócienny worek z miękkimi podkładkami amortyzującymi drgania konstrukcji paso.
Słowo costaleros jest rzeczownikiem osobowym powstałym z hiszpańskiego słowa
costal, czyli worek.
Costaleros
stanowią wyodrębnioną grupę wsród członków bractwa, której zadaniem jest
ćwiczenie umiejętności zsynchronizowanego wykonywania kroków podczas niesienia
platformy. Niektóre grupy, niosące platformy z Chrystusem Ukrzyżowanym, wykonują na zakończenie przemarszu chwianie na boki platformą, upamietniając ewangeliczny zapis o trzęsieniu ziemi: „A oto zasłona przybytku rozdarła się na dwoje z góry na dół; ziemia zadrżała i skały zaczęły pękać.” (Mt 27 – 51).
Przywódca grupy – capataz trzyma w ręku drewnianym młotkiem – llamador i uderzeniami w konstrukcję platformy, nazywanej pieszczotliwie chicotá - dziewczynka (niesiona na ramionach) kieruje ruchem castaleros. Ustala też okresy czasu między unoszeniem a ustawianiem paso na ziemi. Sgnalizuje to (kolatka) umieszczona z przodu paso.
Przywódca grupy – capataz trzyma w ręku drewnianym młotkiem – llamador i uderzeniami w konstrukcję platformy, nazywanej pieszczotliwie chicotá - dziewczynka (niesiona na ramionach) kieruje ruchem castaleros. Ustala też okresy czasu między unoszeniem a ustawianiem paso na ziemi. Sgnalizuje to (kolatka) umieszczona z przodu paso.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz