Najważniejszy dla pielgrzymów kościół w Logroño,
to iglesia Santiago el Real, a w nim wielki barokowy ołtarz główny ze scenami
opowiadającymi o świętym Jakubie. W centrum ołtarza znajduje się postać św.
Jakuba Pielgrzyma – Santiago Peregrino, poniżej po prawej stronie scena śmierci
św. Jakuba, a powyżej po lewej stronie, święty Jakub Pogromca Maurów – Santiago
Matamoros.
![]() |
Logroño, iglesia Santiago el Real, ołtarz główny |
![]() |
Logroño, iglesia Santiago el Real, ołtarz główny, Santiago Matamoros |
Uwagę, nawiedzających kościół, zwraca też
druga, wielka rzeźba Santiago Matamoros znajdująca się w łuku wieńczącym wysoki
renesansowy portal wejściowy, przedstawiająca postać rycerza na koniu tratującego
leżących na ziemi wojowników muzułmańskich. – Santiago
Matamoros.
![]() |
Logroño, iglesia Santiago el Real, portal wejsciowy Santiago Matamoros w łuku portalu, |
Obydwa te wizerunki upamiętniają
legendarną bitwę, stoczoną przez wojska króla Asturii Ramiro I z wielką armią
muzułmańską emira Kordoby, poniżej zamku Calvijo 24 maja 844 r., w miejscu
zwanym Campo de la Matanza. Bitwa ta została wygrana przez chrześcijan, dzięki
cudownej pomocy udzielonej przez świętego Jakuba.
Clavijo to niewielka miejscowość położona
kilkanaście kilometrów na południe od Logroño, u podnóża wielkiego masywu Gór
Iberyjskich, z górującym nad nią średniowiecznym zamkiem i osadzonym na jego
murach wielkim metalowym, czerwonym krzyżem, nazywanym Krzyżem Santiago.
![]() |
teren bitwy pod Ckavijo 844 r. |
![]() |
Clavijo, miejscowość i zamek |
Legenda bitwy pod Clavijo
Po podboju królestwa Wizygotów przez muzułmanów,
na północy Półwyspu Iberyjskiego, w Górach Kantabryjskich, pozostało niewielkie
państwo chrześcijańskie: Asturia, na które potężni nowi władcy nałożyłi roczny,
haniebny dla chrześcijan haracz, nazwany hołdem stu dziewic – el tributo de las
cien doncellas. Chrześcijańscy władcy musieli każdego roku oddawać młode
dziewczęta na służbę i do haremów.
W zamian za to, muzułmanie obiecali, że nie
będą napadać na chrześcijan, jeżeli zgodzą się przystąpić do tego paktu. Pierwszym,
który przyjął ten trybut był król Mauregato w 738 r. Jego następcy nie chcieli
kontynuować tej ugody, więc Arabowie dokonywali napadów na tereny chrześcijan.
Kiedy królem Asturii został Ramioro
I, Abderramán II , emir z Kordoby
zażądał wypełnienia hołdu stu dziewic. Ramiro odmówił i zgromadziwszy
chrześcijańskich rycerzy pod sztandarem Krzyża, ruszył na południe w dolinę
rzeki Ebro, by walczyć z muzułmanami.
Liczył na to, że zamieszkujący ten teren
Wizygoci, którzy przeszli na islam i stali się wasalami Arabów, widząc wielką
armię chrześcijańskich rycerzy, nawrócą się i staną razem z nimi do walki z
najeźdźcą. Ale tak się nie stało.
Kiedy chrześcijanie przybyli pod wielki
zamek Albelda, zobaczyli niezliczoną armię wroga składającą się z muzułmańskich
Wizygotów dowodzonych przez ród Banu Qasi i andaluzyjskich Maurów. Na
czele całej armii stał emir Kordoby Abderramán II. Bitwa rozpoczęła się 23 maja
844 r. Chrześcijanie walczyli dzielnie, ale ciągły atak, coraz to nowych
oddziałów muzułmanów, zmusił ich do schronienia się w zamku Clavijo., w Monte
Laturce. Wojska chrześcijańskie były wyczerpane, a król Ramiro na skraju
rozpaczy.
W nocy, kiedy król był jeszcze w
półśnie, pojawiła się przed nim postać postawnego mężczyzny. Na pytanie, kim
jest, zjawa odpowiedziała:
- jestem Santiago, błogosławiony Apostoł
Boga.
A widząc zdziwienie i niedowierzanie na
twarzy króla mówił dalej:
- Czy nie wiedzieliście, że Jezus Chrystus,
Pan mój, podczas rozsyłania apostołów po świecie, powierzył mi opiekę nad
wszystkimi ludami Hiszpanii? Miej odwagę, bo przyjdę pomóc jutro, jeśli Bóg
pozwoli, by pokonać wszystkie te tłumy wrogów otaczających cię. Jednak wiele
z waszych żołnierzy będzie przeznaczonych na wieczny spoczynek i otrzyma koronę
męczeństwa w czasie walki w imię Chrystusa. Zobaczysz mnie ubranego na biało,
na białym koniu, z białym sztandarem w ręku. Dlatego też, o świcie, po
otrzymaniu sakramentu pokuty z wyznanych grzechów, po otrzymaniu podczas Mszy
Świętej Komunii Ciała i Krwi Pańskiej, nie bój się zaatakować wojsk Saracenów
" wzywając moje imię i imę Boga, a na pewno padną pod ostrzem mieczy".
Powiedziawszy to wszystko, apostoł
zniknął.
Wczesnym rankiem Ramiro opowiedział wszystkim
o swojej wizji: rycerzom, duchownym, sługom. Miejsce zniechęcenia i goryczy
zajął entuzjazm. Wszyscy wznieśli okrzyk:
- Dios Ayuda San Tiago – Boże chroń św.
Jakuba!
Na Campo de la Matanza, na północ od
Clavijo, stanęły naprzeciw siebie dwie armie. I kiedy chrześcijanie, z góry od
zamku ruszyli do walki, na ich czele pojawił się biały rycerz na białym koniu,
z białym sztandarem i wielkim mieczem. Uderzył jak promień światła, przechylając
zwycięstwo na stronę rycerzy spod znaku Krzyża. Zginęło ponad 5000 Maurów. Okrzyk wojska – San Tiago –
zlał się w jedno słowo Santiago, które od tego czasu jest używane jako
imię Apostoła i nadano tytuł Matamoros – Pogromca Maurów.
Kronika bitwy, napisana przez Pedro
Marcio w Najera w XII w., podaje, że po zwycięskiej bitwie król Ramiro I wszedł
do kościoła San Vicente, położonego u podnóża Monte Laturce, w którym został
pochowany patron tych ziem San Prudencio, by podziękować Bogu i świętemu
Jakubowi i złożyć dziękczynne dary.
Następnie nakazał na murach zamku
Clavijo umieścić wielki krzyż wzorowany na tym, który miał w ręku święty Jakub,
by na zawsze upamiętniał to wielkie zwycięstwo. Ufundował też na Monte Laturce,
powyżej zamku, kaplicę poświęconą
świętemu Jakubowi, w której umieszczony został kamień z odbitą podkową konia,
na którym święty Jakub przybył chrześcijanom z pomocą. W wielu innych miejscach
w La Rioja, jak Igea i Cervera del Rio Alhama, znaleziono i zachowano kamienie
z odbitą podkową galopującego wierzchowca Santiago.
![]() |
Clavijo, Monte Laturce, Monasterio San Prudencio |
![]() |
Clavijo, Monte Laturce, ermita Santiago |
![]() |
Clavijo, Cruz Santiago |
Santiago Matamoros
Wizerunek św. Jakuba Większego Apostoła,
jadącego na koniu, z mieczem w ręku, a także często ze sztandarem trzymanym w
drugiej ręce, nazwany Santiago Matamoros, to obok św. Jakuba Pielgrzyma
najczęściej spotykane przedstwaienie tego swiętego w Hiszpanii. Legenda
Santaiago Matamoros zaczyna się 25 maja 844 r. podczas bitwy pod Calvijo, ale
pierwszy obraz pojawia się dopiero na sztandarze powstałego w 1170 r. Bractwa św.
Jakuba a od 1175 r. rycerskiego Zakonu Santiago, powołanego do walki z
muzułmanami i do ochrony pielgrzymów zmierzających do Santiago de
Compostela. Jedna z pierwszych kamiennych
rzeźb przedstawiająca jeźdźca z wyciągniętym mieczem, ale bez lezących postaci
Maurów, znajduje się w tympanonie portalu starego krużganka katedry w Santiago
de Compostela. Otaczają go klęczące postacie, w których niektórzy badacze
zospoznają dziewczęta uratowane po bitwie pod Clavijo, przed wysłaniem do
haremu w Kordobie. Z kolei Americo Castro w książce „Historyczna rzeczywistość
Hiszpanii”, opublikowanej w 1954 r. opisuje postacie pielgrzymów, z chórem
aniołów, dziękujących św. Jakubowi.
W 1600 r., na wniosek rycerskiego Zakonu
Santiago i przy wielkim poparciu ludzi, Santiago Matamoros został ustanowiony
patronem Hiszpanii, konkurując ze św. Teresą z Avila. Pozostał nim aż do
listopada 1760 r., kiedy papież Klemens XIII cofnął ten zaszczyt, ustanawiając Niepokalanie Poczętą patronką państwa Hiszpańskiego, a św. Jakuba patronem
Hiszpanów.
Pozostał
nim aż do listopada 1760 r., kiedy papież Klemens XIII cofnął ten zaszczyt,
ustanawiając Niepokalanie Poczętą patronką państwa Hiszpańskiego, a św. Jakuba
patronem Hiszpanów.
![]() |
Sztandar Zakonu Santiago, replika sztandaru z 1175 r. |
![]() |
Santaiago de Compostela, portal starego króżganka katedry św. Jakuba, XIII w. |
Krzyż Santiago
Cruz
de Santiago (La Espada )
jest krzyżem łacińskim koloru czerwonego, (gules), typu Pattée, o rozszerzonych końcach w
uchwycie i ramionach, w kształcie Fleur de Lis (kwiat lilii) i ostro zakończonym
sztyletem.
Miecz wskazuje na rycerski charakter Apostoła Jakuba i drogę męczeństwa, poprzez ścięcie mieczem, a także legendarną pomoc św. Jakuba, jako rycerza z mieczem, udzieloną chrześcijanom w walce z muzułmanami w bitwie pod Clavijo w 844 r. Trzy lilie symbolizują nieskalany honor, na wzór moralnych cech charakteru Apostoła.
Miecz wskazuje na rycerski charakter Apostoła Jakuba i drogę męczeństwa, poprzez ścięcie mieczem, a także legendarną pomoc św. Jakuba, jako rycerza z mieczem, udzieloną chrześcijanom w walce z muzułmanami w bitwie pod Clavijo w 844 r. Trzy lilie symbolizują nieskalany honor, na wzór moralnych cech charakteru Apostoła.
![]() |
Cruz Santiago |
Historycznie
udokumentowany znak Krzyża Santiago pojawia się dopiero w 1170 r., kiedy
król Leónu Ferdynand II, tworzy bractwo rycerzy do aktywnej walki z
Maurami i ochrony pielgrzymów w drodze do Santiago de Compostela. Bractwo
zostaje zatwierdzone przez papieża
Aleksandra III w 1175, jako Zakon Santiago. Rycerze Zakonu Santiago mieli
naniesiony krzyż na tarczy i białym płaszczu. Później stał się on również symbolem
pielgrzymów w drodze do Santiago de Compostela, umieszczonym na powierzchni
muszli św. Jakuba.
Voto de Santiago
Dzień
później, 25 maja, w mieście Calahorra, król Ramiro I, z wdzięczności za pomoc i
opiekę Santiago, wezwał wszystkich chrześcijan do pielgrzymowania do grobu św.
Jakuba w Composteli i składania ofiary dla Apostoła – Voto de Santiago, wydając
w tym celu stosowny dokument:
„… dlatego ogłosiliśmy w całej Hiszpanii i złożyliśmy ślubowanie,
że Bóg pozwolił nam uwolnić się od Saracenów za wstawiennictwem Apostoła Santiago
i abyśmy zachowali o tym pamięć we wszystkich częściach Hiszpanii, płacić
wiecznie co roku, dziesiatą część pierwszych plonów z każdej yugady ziemi [pola,
które para zwierząt może zaorać w ciągu jednego dnia], jako miarę z najlepszego
żniwa, a tym samym i wina , dla utrzymania kanoników mieszkających w
kościele błogosławionego Santiago i dla szafarzy tego samego
kościoła. Ogłaszamy również i potwierdzamy na zawsze, że chrześcijanie w
całej Hiszpanii, tą samą część ze wszystkich łupów, które zdobędą na Saracenach
w każdej wyprawie, przekażą z całą dokładnością naszemu chwalebnemu opiekunowi Hiszpanii,
błogosławionemu Santiago, jaka przypada na konnego żołnierza. My,
wszyscy chrześcijanie w Hiszpanii , obiecujemy pod przysięgą, że każdego
roku będziemy przekazywać kościołowi błogosławionego Santiago wszystkie
te darowizny, ślubowania i ofiary wskazane powyżej, a zatem kanonicznie
ustaliliśmy, że będą one stale przestrzegane przez nas i naszych potomków”.
Voto
de Santiago zostało zniesione dopiero w 1812 r. przez Cortes de Cádiz
(Zgromadzenie Rad Regionalnych). Przywrócone zostało w 1936 r., ale miało już
tylko chrakter symboliczny, podkreślający chrześcijańskie korzenie Hiszpanii.
Hołd stu dziewic
el
tributo de las cien doncellas, to legendarny haracz przekazywany przez
chrześcijan muzułmanom, podkreślający supremację władców Emiratu Kordoby nad Królestwem
Asturii. zgadza się składać coroczny hołd, poprzez przesłanie stu dziewcząt (dziewic). W 783 r. król Mauregato obejmuje tron z pomocą wojskową emira Abderramána
I, a w zamian zgadza się składać coroczny hołd, poprzez przesłanie stu dziewcząt
(dziewic). W 788 r. hrabiowie
Arias i Oveco zbuntowali się przeciwko królowi Mauregato, którego
zabili w zemście za oddanie Maurom takiego hołdu. Król Bermudo I Diakon,
jego następca, postanawia zakończyć ten haniebny trybut, zastępując go
gotówką. Następcą Bermudo jest Alfonso II el Casto (791–842), który
odrzuca hołd pieniężny i aby uniknąć zapłaty rozpoczyna walkę z Maurami.
Wygrywa bitwę pod Lutosi, w której ginie mauretański wódz Mugaita i –
tym samym – osiągając swój cel.
Emir
Kordoby Abderramán II występuje do króla Asturii Ramiro I o ponowne
wykonanie hołdu. Ramiro odmawia i przystępuje do wojny, zakończonej zwycięską
bitwą pod Clavijo w 844 r, kończąc ostatecznie ten haniebny trybut.
Każdego roku 21 maja, niedaleko Calvijo, z miejscowości Sorzano do pustelni Virgen del Roble, odbywa się „Procesja100 Dziewic” (Procesión de las 100 Doncellas), której trzon tworzy sto dziewcząt ubranych na biało, niosących bukiety i gałązki białych kwatów.
![]() |
Sorzano, procesja 100 Dziewic |
Opowieść o Hołddzie stu dziewic pojawia
się kilkakrotnie w literaturze hiszpańskiej od okresu Złotego Wieku po
współczesność. Są to miedzy innymi: komedia Lope'a de Vegi z 1612 r.,
powieści historyczne: Hołd stu dziewic (1853) Manuela
Fernándeza i Gonzáleza, La visigoda (2006) Isabel San Sebastián
i „El conde maldito” (1949) Rafaela Pérez Y Pérez.
Nota historyczna
Nie
ma, lub nie zachowały się żadne dokumenty historyczne mówiące o bitwie pod
Clavijo w 844 r. Pierwsze opisy tej bitwy pojawiają się w dopiero 300 lat później,
W XII w. kanonik z katedry św. Jakuba w Santiago de Compostela, Pedro Marcio wykonuje, jak sam
pisze, kopię dokumentu Voto de
Santiago, wydanego przez króla Ramiro I, nakładającego obowiązek daniny na rzecz katedry, jako dziękczynienie za
zwycięstwo w bitwie pod Clavijo, jednak oryginał, na podstawie którego wykonana
został kopia, nie zachował się. Mimo braku tego dokumentu, danina była płacona, a w 1543 r. nawet dochodzi, na jego podstawie, do procesu przed Sądem Króelwskim w Valladolid, pomiędzy
miastem Pedraza a arcybiskupem Composteli.
W
drugiej połowie XII w., w klasztorze Santa Maria w Najera, powstaje „Chronica
Najerense”, która wspomina o wyprawie króla Ramioro I przeciwko Arabom, ale nie
ma żadnej informacji o stoczonych bitwach czy składanych ofiarach i daninach. Dopiero w XIII w. wspomnienie o bitwie
pojawia się w kronice biskupa Toledo Rodrigo Jiméneza de
Rada „De rebus Hispaniae” (Kronika wydarzeń w Hiszpanii), znanej
również, jako Historia Gothica, lub Crónica del Toledano, w której opisano
historię półwyspu Iberyjskirgo do 1243 r.
W
dokumentach królestwa Asturii pojawiają się informacje o dwóch bitwach pod
Albelda stoczonych między wojskami króla Asturii Ordoño I (850-866 i Musa
ibn Musa, stojącego na czele rodu Banu Qasi i wladającego terenami doliny rzeki
Ebro. Pierwsza bitwa w 852 r. zakończyła się klęską chrześcijan i pozwoliła rodowi
Banu Qasi objąć kontrolę nad całym obszarem dzisiejszej La Rioja i południowej
Navarry, a Musa ibn Musie nadać tytuł „trzeciego króla Hiszpanii”. Wybudował też strategiczną twierdzę Albeida, między
Clavijo a górami Viguera w Sierra Iberca, kontrolującą drogę miedzy Soria a Logroño.
Według „Chronica
Adefonsi tertii regis” króla León Alfonsa III, król Pamplony Garcia
Iniguez I (wychowany, jako zakladnik, na dworze emira Toledo) zerwał
tradycyjny sojusz z Banu Qasi i sprzymierzył się z Ordoño I. We wspólnej
wyprawie w 859 r. przeciwko Banu Qasi, zwyciężyli wojska Musa ibn Musy i zdobyli
twierdzę Albeida. Było to zwycięstwo niespodziewane, wrecz cudowne, przerywające
pasmo sukcesów muzułmanów na tych terenach.
Wielu
historyków uważa, ze ta właśnie bitwa na pewno utrwaliła się ustnych ludowych
opowieściach i pieśniach, dając podstawę do późniejszej, już spisanej legendy o
Santiago Matamoros, bitwie pod Clavijo i hołdzie 100 dziewic.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz