Trasa
Camino Frances w Logroño po przekroczeniu Rio Ebro prowadzi ulicami starego
miasta . Z Calle Ruavieja szlak wchodzi
na Plaza del Juego de la Oca na zamknięciu
którego widać Źródło Pielgrzymów
- Fuente de los Peregrinos i średniowieczną bryłę kościoła św. Jakuba –
iglesia Santiago el Real.
![]() |
Logroño, Plaza del Juego de la Oca i iglesia Santiago el Real |
Plaza del Juego de la Oca
Przez plac trasę
Camino Frances wyznacza 7 kamiennych kości do gry, za
którymi, na pokrywajacych plac płytach o powierzchni 150 m2 wymalowanych jest wiele ponumerowanych
symbolicznych obrazów budynków, mostów i … gęsi. Miejsce tej plenerowej ekspozycji wzdłuż
której przechodzą pielgrzymi, nie jest
przypadkowe. Obrazki namalowane w 1991 r. przez
Ricardo Gonzáleza z Sorii we współpracy z Félix Reyes i Pepe Iglesias
przedstawiają średniowieczną Grę w Gęsi – Jugeo de la Oca, która jak głosi
legenda, była obrazkowym przewodnikiem po Camino Frances.
![]() |
Logroño, Plaza del Juego de la Oca |
![]() |
Logroño, Plaza del Juego de la Oca, symbole Gry w Gęsi |
Gra zawiera 63 pola ułożone w spiralę. Pola zawierają schematyczne obrazki głównych miejsc przez które pielgrzymi zmierzali i nadal zmierzają do Santiago de Compostela. Na kilku polach namalowane zostały gęsi. Nawiązuje to do „El Camino de las Ocas”, czyli szlaku przelotów dzikich gęsi majacych swój stały szlak przez Navarrę, Kastylię i Galicję, skąd kierują się dalej na południe w kierunku Afryki. Trasą ich przelotu kierowali się pierwsi pielgrzymi zza Pirenejów zmierzający do grobu św. Jakuba Starszego Apostoła.
![]() |
Klucz gęsi |
Gra w Gęsi
Istnieją kilka wersji pochodzenia tej gry:
Najstarsza
wersja gry spiralnej mogła powstać około 1200 lat p.n.e. podczas 10 letniego oblężenia Troi, wypełnionego długimi okresami bezczynności i tesknoty za domem. Teoria ta opiera się na
układzie rysunków na tzw. dysku z Faistos, datowanym na drugie tysiąclecie p.n.e., odnalezionym w ruinach pałacu na
Krecie. Dysk z Fajstos jest okrągłą glinianą płytą o średnicy 16
cm . Obie strony dysku zawierają spiralne ścieżki, które mają 30 i 31 pól z różnymi rysunkami, wśród których
są sylwetki ośmiu ptaków, porównywanych do gęsi, a także podobizny mężczyzn,
kobiet, dzieci, ryb, kwiatów i różnych użytkowych przedmiotów. W ostatnich latach, po analizie symboli, naukowcy zaczęli przypisywać mu przeznaczenie dla kultów religijnych.
![]() |
Dysk z Fajstos |
Najstarsze
pisemne przekazy o powstaniu Gry w Gęsi pochodzą z XVI w. z dworu Medyceuszów we Florencji,
skąd miedzy 1574 a 1587 r. trafiła jako podarunek na hiszpański dwór Filipa II.
W Anglii wzmiankowana w 1597 roku przez
Johna Wolfa w Stationer's register. We Francji wzmiankowana w 1612 roku
jako gra, przy której dziecię królewskie lubiło odpoczywać. Zyskała
wielką popularność w epoce w której powstała, dzięki konstrukcji dającej wielką
liczbę scenariuszy, zależnej jedynie od wyobraźni autora planszy.
Teoria, która wiąże Grę w Gęsi z Camino de Santiago, łączy jej powstanie z zakonem Templariuszy, którzy od XII w. mieli swoje komandorie i siedziby na terenie
Półwyspu Iberyjskiego i podobnie jak w Ziemi Świętej, gdzie zakon powstał,
chronili wędrujących pielgrzymów przed atakami Saracenów. Uważa się, że pielgrzymi nie mieli map i aby dotrzeć do Santiago de Compostelakierowali się naturalnymi wskazówkami. W ciągu dnia podążali „Trasą gęsi” a nocą „Drogą gwiazd”. Królowie Sancho III El Mayor i Alfonso I rozpoczęli budowę osad, miejscowości, mostów, szpitali i klasztorów ułatwiających
wędrówkę. Powstały w tym czasie Przewodnik dla pielgrzymów - Liber Peregrinationis, napisany przez francuskiego mnicha Aymeric Picard, był dostępny tylko dla najbogatszych i umiejących czytać
po łacinie.
Idea
stworzenia prostego, obrazkowego przewodnika przez główne miejsca na Camino de Santiago stała się
oczywista a forma gry pozwalała łatwiej zapamiętać trasę. Podobno
inspiracja dla stworzenia planszy spiralnej gry przez Rycerzy Zakonu Świątyni nazwanych Templariuszami powstała
jeszcze w Palestynie. Była nią gra-zabawa ze „Skorupą Nautilusa”, którego muszla wewnątrz podzielona jest na 63 segmenty, dokładnie tyle ile pół utworzonych zostało w Grze w Gęsi.
![]() |
Muszla głowonoga Nautilus Pompilius |
Według
Carlosa Sancheza-Montañy, specjalisty od architektury romańskiej, tablica
jest mapą, którą dziś możemy zrozumieć jako obrazkowy przewodnik
turystyczny. Prowadzi nas przez starożytną „Callis lanus” między Cabo de Creus i Touriñan Trasa została podzielona na 63 etapy (po 15
mil), które odpowiadają 63 etapom „Gry gęsi”. Z powodu chrystianizacji i
transformacji tej drogi ludzie, którzy znali oryginał, postanowili zachować go
w formie gry planszowej. Aby upewnić się, że pielgrzymi dotrą do Santiago
bezpiecznie, twórcy gry uwzględnili szereg niebezpieczeństw, które według
Sancheza – Montaña odpowiadały tym znajdującym się po rzeczywistej drodze.
Najstarsza
znana plansza gry pochodzi z 1640 r. Wykonana jest z intarsjowanego i
malowanego drewna weneckiego. Wariantów gry w gęś istnieje co najmniej
kilka tysięcy. Plansze do gry często zawierają odniesienia do historii,
architektury czy geografii kraju, w którym wydano planszę. Na przykład, Pah
Pierre du Val, grawer królewski, opracował w 1660 roku planszę do gry w gęś
jako "grę Francuzów i Hiszpanów w walce o pokój". W Mediolanie wydano
jako dodatek do gazety "La Cicala Politica " planszę do gry w gęś
ilustrującą proces zjednoczenia Włoch. Włoska plansza z 1809 r. przedstawia historię świata od Adama i
Ewy do zwycięstwa Jana III Sobieskiego pod Wiedniem.
![]() |
Wenecja, drewniana plasza Gry w Gęsi, 1640 r. |
![]() |
Francuska plansza Gry w Gęsi, Londyn Muzeum Brytyjskie |
W Polsce najstarsza plansza gry z 1721 r. znajduje się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej. W 1909 roku lwowscy księgarze Seyfarth i Czajkowski wydali wariant gry w gęś nazwany Piast, zabawa historyczna podług Assarmota, w którym na planszy przedstawiono dzieje Polski, począwszy od legendarnych postaci Lecha, Kraka i Popiela, aż po królestwo Kongresowe. W okresie międzywojennym Marian Walentynowicz opracował planszę nazwaną Awantury arabskie, ilustrowaną rysunkami palm i budowli w stylu mauretańskim.
W
1962 r. Georges Dumoulin wyreżyserował film krótkometrażowy Le
noble jeu de l'oie poświęcony dziejom gry w gęsi. Otrzymał specjalną
nagrodę jury na Festiwalu Filmowym w Tours w 1962 r.
W
telewizji hiszpańskiej przez wiele lat emitowany był teleturniej Wielka Gra w Gęsi.
Co
roku w miejscowości Alpartir odbywają się mistrzostwa świata w tej grze.
Przewodnik po Grze w Gęsi na Camino de Santiago.
Plansza
ma kształt kwadratowy ze spiralą, która
jest podzielona na 63 kwadraty, ponumerowane od 1 do 63. Każde pole ma obraz i
zasady. Są
24 pola przypisane szczególnemu znakowi i określonej zasadzie. Pozostałe pola
są różne i mogą przedstawiać różne
motywy.
Podróż
w jedną stronę stanowią 32 pierwsze pola, które reprezentują 32 etapy Camino. Podróży
powrotnej odpowiadają 33 do 63 odcinków.
W
grze bierze udział od 2 do 6 graczy, przesuwających swoje pionki według ilości oczek wyrzuconych
dwoma kościami. Od 60 pola rzuca się tylko jedną kością.
![]() |
Współczesna plansza Gry W Gęsi na Camino de Santiago |
Znaki szczególne.
Gęś
- pola: 5, 9, 14, 18, 23, 27, 32, 36, 41, 45, 50, 54, 59 i 63.
Kiedy
gracz wchodzi do jednego z tych pól, przesuwa się do następnej gęsi i ponownie
rzuca kostką, mówiąc „od gęsi do gęsi rzucam kośćmi” W niektórych
wersjach należy również spojrzeć na dziób gęsi, który pokazuje kierunek ruchu do
przodu lub do tył. Można pozostać na polu jeśli ma ono nieparzystą liczbę.
Mosty-
pola 6 i 12 lub w 2 i 12
Jeśli gracz trafi na mostek, przesuwa się na
drugi most, a kości są ponownie rzucane, mówiąc „od mostu do mostu i rzucam,
ponieważ nurt mnie zabiera”. jeśli wpada w pole 6, przechodzi do 12, a jeśli
wpada w 12, wraca do 6, w obu przypadkach ponownie rzucając kostką.
Karczma
- pole 19.
Kiedy gracz wpada w to pole, tracone są 2 kolejki rzutów, lub tyle ile
dni jest zapisane w polu.
Studnia
- pole 31.
Kiedy gracz wpada w to pole, zwykle tracisz 2 tury lub pozostajesz graczem bez gry,
dopóki kolejna nie spadnie na to miejsce. A jeśli grają tylko dwie osoby,
a drugi gracz wpada w czaszkę i zaczyna od początku, kara za brak gry zostaje
unieważniona i kontynuuje się normalną grę, opuszczając pole wykonując rzut kośćmi.
Kości
- pola 26 i 53.
Kiedy gracz wchodzi w jedno z tych dwóch pól, liczby, które pojawiają się są
dodawane. Istnieją inne wersje, w których przesuwa się lub wraca do drugiego pola z tym samym rysunkiem i rzuca ponownie,
mówiąc „Od kości do kości rzucam, ponieważ mnie dotknęła”
Jeśli
gra się dwiema kośćmi, dodatkowa reguła jest stosowana tylko na początku gry. Jeśli rzucisz sumę 9, gdy jesteś w polu początkowym, przejdziesz do pola,
które pokazują kości:
jeśli
kości mają 5 i 4, przechodzisz do pola 53
jeśli
kości mają 3 i 6, przechodzisz do pola 26
Labirynt
- pole 42,
gdy gracz wpada do labiryntu, wraca do pola 30. Często mówi się: „Od labiryntu do
30”. W innych wersjach nie możesz iść naprzód, dopóki nie
otrzymasz określonej liczby z rzutu kosćmi.
Więzienie
- pole 52
zazwyczaj czeka się 3 zmiany. W innej wersji jeśli gracz wpadnie do więzienia, pion pozostaje unieruchomiony, dopóki
inny gracz tam nie wpadnie i uwolni cię, pozostawiając siebie w pułapce.
Czaszka
lub śmierć - pole 58,
gdy
gracz wpada w pole z czaszką lub śmiercią, zaczyna od nowa od pola startowego. Dodaje
się, że dwóch ostatnich przegranych będzie słuchać tego, co mówią pierwsi
dwaj zwycięzcy
Katedra
albo Ogród Gęsi - pole 63
Aby
dostać się do tego pola, gracz musi uzyskać dokładne punkty za pomocą kości, lub
cofając się o tyle pól, ile punktów wyrzuci. Jeśli dojdzie tam z
gęsi w polu 59, musi ponownie rzucić kostką i odwrócić pola, które zaznaczy zgodnie z zasadą „Gęś do Gęsi rzucam, bo mnie dotyka”. Od pola 60 używana jest
tylko jedna kostka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz