wtorek, 10 marca 2020

Opowieść pięćdziesiąta czwarta – Logroño El Calvario De la Rioja


W kolejnym dniu wędrówki pielgrzymi docierają do stolicy prowincji La Rioja, ważnego historycznego miejsca na trasie Camino Frances. Po drodze, usytuowany w samym centrum Logroño najważniejszy kosćiół – konkatedra Santa Maria de la Rotonda powstały w XVI w. Z rozbudowy ośmiobocznego, romańskiego koscioła cmentarnego. Wielokrotnie przebudowywany, zachował swój pierwotny układ trójnawowy. 

Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda

Wewnątrz 11 kaplic, kilka ołtarzy bocznych i wielki ołtarz główny z obejściem powstałym po zburzeniu znajduącej się za ołtarzem kaplicy Santo Cristo.  W obejściu ołtarz, przy którym w dni powszednie odprawiane są msze święte i nabożenstwa a wieczorem msza dla pielgrzymów.  Tam właśnie znajduje się, nawięskzy skarb, jakim może poszczycić się konkatedra i całe Logroño. 
 
Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda, oltarz głowny z obejściem
Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda,
msza dla pielgrzymów przy oltarzu w obejściu

El Calvario de la Rioja

Naprzeciw stołu ołtarzowego, na tylnej scianie absydy głównego ołtarza, wisi niewielki obraz o nazwie „El Calvario de la Rioja”.  Przedstawia Chrystusa na Krzyżu, postacie Matki Bożej  Bolesnej, Świętego Jana Ewangelisty i Marii Magdalenę stojace po obu stronach Krzyża. Obraz w tym miejscu znajduje się od XVII w.

Michal Anioł Buonarotti  El Calvario De la Rioja, 1540 r

Po pracach konserwatorskich prowadzonych pod koniec XX w. kiedy stwierdzono, że autorem tego dzieła jest Michał Anioł Buonarotti, obraz umieszczono w przeszklonej pancernej gablocie. 

Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda, 
szafa pancerna z obrazem Michała Anioła Buonarotti  El Calvario De la Rioja,

Historia obrazu 

Michelangelo Buonarroti namalował ten mały obraz na prośbę swojej dobrej przyjaciółki Vittorii Colonna, włoskiej poetki, osoby wielkiej pobożności i kultury, córki arystokraty Fabrizio Colonna. Razem z mężem Francisco Ferrante d'Avalos mieszkała w posiadłosci swojego męża, majatku Abalos w regionie La Rioja. Kiedy mąż jej, dowódca wojsk hiszpańskich Carlosa V, zginął w bitwie pod Pawią Vittoria pogrążyła się w głębokiej żałobie i zaczęła szukać pociechy w religii. Wróciła do Włoch, gdzie napisała cykl poezji religijnych „Rime spirituali”  

Przez kilka lat utrzymywał również bliską korespondencję z Michałem Aniołem. W 1540 r. poprosiła  go o mały obraz Ukrzyżowania, aby był jej pomocny w prywatnych modlitwach. 

Po przedstawieniu je kilku szkiców, których kopie przechowywane są w British Museum i w Luwrze artysta namalował mały obraz przedstawiajacy Kalwarię z Chrystusem na Krzyżu, Matką Bożą i Świetym Janem. Vittoria była nim zauroczona, dostrzegająć wielką wewnętrzną duchowość postaci.  Mówiła: „Za każdym razem, gdy na niego patrzę, wiara w Jezusa wzrasta we mnie”.
Po śmierci Vittorii Colona Michał Anioł domalowal jeszcze postać Marii Magdaleny niosącej na ramionach chusteczkę - symbol wdowieństwa. Na podstawie wykonanych przez Michała Anioła wcześniejszych portretów i szkiców twarz Marii Magdaleny została zidentyfikowana, jako twarz Vitorii Colonna.

Do kościoła Santa María de La Redonda w Logrono obraz trafił w XVII w. za sprawą biskupa Don Pedro Gonzáles del Castillo. Podróżując często do Rzymu kupował tam religijne działa sztuki które umieszczał w zbudowanej za ołtarzem głównym koscioła Santa Maria de la Rotonda grobowej kaplicy Santo Cristo. Podczas jedenj z podróży nabył obraz Kalwarii i po umieszczeniu go 13 października 1627 r. nakazał umieścić go w zbudowanej kaplicy: „Ten oryginalny obraz Michała Anioła, na desce z hebanowym wykończeniem to Krucyfiks z żyjącym Chrystusa,  Matką Boską i Świętym Janem po bokach, Magdaleną u stóp Krzyża i dwoma aniołami na górze, po obu stronach Chrystusa, , który ma być umieszczony na końcu naszego grobu, za naszym herbem, na górze, aby można go było zobaczyć z zewnątrz”.


Obejście oltarza głównego 


W 1852 roku królowa Izabela II zleciła  architektowi  Francisco Enríqueza Ferrera, wybranie najbardziej odpowiedniego  kościóła w Logroño, który mógłby być katedrą, jeśli Stolica Episkopatu zostanie przeniesiona do stolicy. Wybrana został La Redonda, ale z warunkiem wyburzenia kaplicy grobowej biskupa Don Pedro Gonzáles del Castillo i zakrystii dla stworzenia obejścia procesyjnego wokół ołtarza głównego.

Obecnie w stworzonym w ten sposób wnetrzu, oprócz obrazu Michała Anioła znajdue się także kilka dzieł sztuki sakralnej o dużej wartosci:

- Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny wnoszonej do nieba przez anioły, płaskorzeźba z XV w. Wokół współczesnej ramy jest łaciński napis: „Maria jest sprawą niebios. Aniołowie radują się, gdy chwalą i błogosławią Pana. Radujcie się, ponieważ króluje z Chrystusem na wieki. Zaśpiewajcie Panu pieśń nową ”.

Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda, 
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny
- Dwa płótna nieznanego autora z końca XVII w. o życiu świętego Franciszka Ksawerego. Przedstawiają świętego Franciszka wstawiającego się przed Chrystusem  zmartwychwstałym w Chwale za ewangelizowanych ludzi oraz trzy chwile w jego życiu: wyznawanie, głoszenie i ochrona katechizowanych przed demonami, gdy umrze. 
- anonimowe płótno z XVIII wieku, przedstawiające ofiarę Izaaka.
- duże płótno na drzwiach zakrystii w kształcie półksiężyca z 1676 r. przypomina przysięgę Labradorów Chrystusowi. Obraz wydaje się być niesiony przez anioły, a po każdej stronie pojawiają się dawcy i odbiorcy łaski Chrystusa. Napis wyjaśnia przyczynę: „Chorąży, don Isidro Torres, generał porucznik miasta Nueva Segovia, nakazał wykonanie tego obrazu przez don Juana Torresa Hurtado, kanonika, który pochodził z tego świętego kościoła dla pamięci parafian , że będąc uwięzionym dzieki Chrystusowi był wolny od Turków, rok 1619. Nastał rok 1676, kiedy umarł ”.
- wizerunek Marii Magdaleny na barokowej procesyjnej kolumnie, anonimowe dzieło z końca XVII wieku. 
- okrągły barokowy obraz przedatwiajacy Santa Tecla, z XVIII w.

- grób generała Espartero, dzieło rzeźbiarza Juana Sanso w 1888 r. Wyckowany w arcosolio (półkolistęj wnęce), z wizerunkiem anioła Sądu Ostatecznego, który wskazuje na niebo i inskrypcją otaczającą łuk: „W ten sposób chwała świata” . 

Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda, grób generała Espartero

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz