W kolejnym dniu wędrówki pielgrzymi
docierają do stolicy prowincji La Rioja, ważnego historycznego miejsca na
trasie Camino Frances. Po drodze, usytuowany w samym centrum Logroño najważniejszy
kosćiół – konkatedra Santa Maria de la Rotonda powstały w XVI w. Z rozbudowy ośmiobocznego,
romańskiego koscioła cmentarnego. Wielokrotnie przebudowywany, zachował swój
pierwotny układ trójnawowy.
![]() |
Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda |
Wewnątrz 11 kaplic, kilka ołtarzy
bocznych i wielki ołtarz główny z obejściem powstałym po zburzeniu znajduącej
się za ołtarzem kaplicy Santo Cristo. W obejściu
ołtarz, przy którym w dni powszednie odprawiane są msze święte i nabożenstwa a wieczorem
msza dla pielgrzymów. Tam właśnie
znajduje się, nawięskzy skarb, jakim może poszczycić się konkatedra i całe Logroño.
![]() |
Logroño konkatedra
Santa Maria de la Rotonda,
msza
dla pielgrzymów przy oltarzu w obejściu
|
El Calvario de la Rioja
Naprzeciw stołu ołtarzowego, na tylnej scianie absydy głównego ołtarza, wisi niewielki obraz o nazwie „El Calvario de la Rioja”. Przedstawia Chrystusa na Krzyżu, postacie Matki Bożej Bolesnej, Świętego Jana Ewangelisty i Marii Magdalenę stojace po obu stronach Krzyża. Obraz w tym miejscu znajduje się od XVII w.![]() |
Michal Anioł Buonarotti El Calvario De la Rioja,
1540 r
|
Po pracach konserwatorskich prowadzonych
pod koniec XX w. kiedy stwierdzono, że autorem tego dzieła jest Michał Anioł
Buonarotti, obraz umieszczono w przeszklonej pancernej gablocie.
![]() |
Logroño konkatedra Santa
Maria de la Rotonda,
szafa pancerna z
obrazem Michała Anioła Buonarotti El Calvario De la Rioja,
|
Historia obrazu
Michelangelo Buonarroti namalował
ten mały obraz na prośbę swojej dobrej przyjaciółki Vittorii Colonna, włoskiej poetki, osoby
wielkiej pobożności i kultury, córki arystokraty Fabrizio Colonna. Razem z mężem Francisco
Ferrante d'Avalos mieszkała w posiadłosci swojego męża, majatku Abalos w
regionie La Rioja. Kiedy mąż jej, dowódca wojsk hiszpańskich Carlosa V, zginął
w bitwie pod Pawią Vittoria pogrążyła się w głębokiej żałobie i zaczęła szukać pociechy w religii.
Wróciła do Włoch, gdzie napisała cykl poezji religijnych „Rime spirituali”
Przez kilka lat utrzymywał również
bliską korespondencję z Michałem Aniołem. W 1540 r. poprosiła go o mały obraz Ukrzyżowania, aby
był jej pomocny w prywatnych modlitwach.
Po przedstawieniu je kilku szkiców,
których kopie przechowywane są w British Museum i w Luwrze
artysta namalował mały obraz przedstawiajacy Kalwarię z Chrystusem na Krzyżu,
Matką Bożą i Świetym Janem. Vittoria była nim zauroczona, dostrzegająć wielką
wewnętrzną duchowość postaci. Mówiła: „Za każdym razem, gdy na niego
patrzę, wiara w Jezusa wzrasta we mnie”.
Po śmierci Vittorii Colona Michał Anioł
domalowal jeszcze postać Marii Magdaleny niosącej na ramionach chusteczkę - symbol
wdowieństwa. Na podstawie wykonanych przez Michała Anioła wcześniejszych
portretów i szkiców twarz Marii Magdaleny została zidentyfikowana, jako twarz
Vitorii Colonna.
Do kościoła Santa María de La
Redonda w Logrono obraz trafił w XVII w. za sprawą biskupa Don Pedro
Gonzáles del Castillo. Podróżując często do Rzymu kupował tam religijne działa
sztuki które umieszczał w zbudowanej za ołtarzem głównym koscioła Santa Maria
de la Rotonda grobowej kaplicy Santo Cristo. Podczas jedenj z podróży nabył
obraz Kalwarii i po umieszczeniu go 13 października 1627 r. nakazał umieścić go
w zbudowanej kaplicy: „Ten oryginalny obraz Michała Anioła, na desce z
hebanowym wykończeniem to Krucyfiks z żyjącym Chrystusa, Matką Boską i Świętym Janem po bokach,
Magdaleną u stóp Krzyża i dwoma aniołami na górze, po obu stronach Chrystusa, ,
który ma być umieszczony na końcu naszego grobu, za naszym herbem, na górze,
aby można go było zobaczyć z zewnątrz”.
Obejście oltarza głównego
W 1852 roku królowa Izabela II
zleciła architektowi Francisco Enríqueza Ferrera, wybranie najbardziej
odpowiedniego kościóła w Logroño, który
mógłby być katedrą, jeśli Stolica Episkopatu zostanie przeniesiona do stolicy. Wybrana
został La Redonda, ale z warunkiem wyburzenia kaplicy grobowej biskupa Don Pedro
Gonzáles del Castillo i zakrystii dla stworzenia obejścia procesyjnego wokół
ołtarza głównego.
Obecnie w stworzonym w ten sposób
wnetrzu, oprócz obrazu Michała Anioła znajdue się także kilka dzieł sztuki
sakralnej o dużej wartosci:
- Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny
wnoszonej do nieba przez anioły, płaskorzeźba z XV w. Wokół współczesnej ramy
jest łaciński napis: „Maria jest sprawą niebios. Aniołowie radują się, gdy
chwalą i błogosławią Pana. Radujcie się, ponieważ króluje z Chrystusem na
wieki. Zaśpiewajcie Panu pieśń nową ”.
![]() |
Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda, Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny |
- Dwa płótna nieznanego autora z końca
XVII w. o życiu świętego Franciszka Ksawerego. Przedstawiają świętego
Franciszka wstawiającego się przed Chrystusem
zmartwychwstałym w Chwale za ewangelizowanych ludzi oraz trzy chwile w
jego życiu: wyznawanie, głoszenie i ochrona katechizowanych przed demonami, gdy
umrze.
- anonimowe płótno z XVIII wieku,
przedstawiające ofiarę Izaaka.
- duże płótno na drzwiach zakrystii w
kształcie półksiężyca z 1676 r. przypomina przysięgę Labradorów Chrystusowi. Obraz
wydaje się być niesiony przez anioły, a po każdej stronie pojawiają się dawcy i
odbiorcy łaski Chrystusa. Napis wyjaśnia przyczynę: „Chorąży, don Isidro
Torres, generał porucznik miasta Nueva Segovia, nakazał wykonanie tego obrazu
przez don Juana Torresa Hurtado, kanonika, który pochodził z tego świętego
kościoła dla pamięci parafian , że będąc uwięzionym dzieki Chrystusowi był
wolny od Turków, rok 1619. Nastał rok 1676, kiedy umarł ”.
- wizerunek Marii Magdaleny na barokowej
procesyjnej kolumnie, anonimowe dzieło z końca XVII wieku.
- okrągły barokowy obraz przedatwiajacy
Santa Tecla, z XVIII w.
- grób generała Espartero, dzieło rzeźbiarza
Juana Sanso w 1888 r. Wyckowany w arcosolio (półkolistęj wnęce), z wizerunkiem
anioła Sądu Ostatecznego, który wskazuje na niebo i inskrypcją otaczającą łuk:
„W ten sposób chwała świata” .
![]() |
Logroño konkatedra Santa Maria de la Rotonda, grób generała Espartero |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz