W miejscowości Nájera, bardzo
blisko lewego brzegu rzeki Najerilla, znajdują się wzgórza zbudowane z warstw czerwonego
piaskowca i gliny. Do dwóch z nich, o nazwie El Castillo i
Malpica, podziurawionych niewielkimi jaskiniami, przylega najstarsza część
miasta, które w X i XI w. było stolicą Królestwa Nájera, obejmującego całą
północną część Półwyspu Iberyjskiego. Tutaj znajdował się główny kościół
królestwa – Santa María la Real, przyklejony
do brunatnego koloru pionowego urwiska góry Malpica. Ufundowany został przez króla Sancho
III el Mayor w 1043 r., po zwycięskiej nad muzułmanami w bitwie pod Tafalla. Kościół był wielokrotnie przebudowywany i rozbudowywany. Zatracił swój pierwotny, romański styl,
z wyjątkiem niewielkiej zachodniej części dotykającej skalistego wzgórza, w
której, pod dobudowanym gotyckim chórem, znajduje się Paateon Królów Navarry i przejście do
niewielkiej jaskini. Wewnątrz jaskini, na
kamiennej ołtarzu, ustawiona jest rzeźba Matki Bożej z Jezusem siedzącym na Jej
nodze.
 |
Nájera, wzgórze Malpica |
 |
Nájera, kościół Santa Maria la Real |
 |
Nájera, przejście do Panteonu Królewskiego i do jaskini |
 |
Nájera, jaskinia Virgen la Cueva |
Jaskinie
Wzgórze Malpica jest łatwo rozpoznawalne dzięki dużemu krzyżowi, który go wieńczy i bordowego koloru
urwiskami, w którym znajduje się grupa jaskiń rozłożonych na kilku poziomach. Sztuczne
jaskinie zaczęto budować w V w., jako
schronienie podczas pierwszych najazdów plemion gockich na półwysep Iberyjski.
W czasach inwazji arabskiej i późniejszego ich panowania, miejscowa ludność nadal
zamieszkiwała te podziemne domy, chowając w nich też wszelkie przedmioty
sakralne i liturgiczne. Niektóre z tych sztucznych jaskiń mogły być kaplicami,
czy też kościołami. Jaskinie składały się z szeregu pomieszczeń, połączonych ze
sobą i rozmieszczonych na pięciu kondygnacjach. Były zamieszkałe aż do
początków X w., kiedy tereny w dolinie rzeki Najerilla zostały zdobyte przez króla
Pampeluny Sancho Garcés I, a Nájera staje się stolicą królestwa.
 |
Nájera, wzgórze Maplpica, jaskinie |
 |
Nájera, wzgórze Maplpica, jaskinie |
 |
Nájera, wzgórze Maplpica, wnętrze jaskini |
Królestwo Nájera - Pampeluna 923–1076
W 923 r. król Pampeluny, Sancho
Garcés I, we współpracy z z królem Ordoño II de León, odzyskał Rioja Media y
Alta. Przekazuje ten teren i zdobyty arabski alcazar w Nájera swojemu synowi
Garcíi Sánchez, nadając mu tytuł Reino de Nájera. Po zniszczeniu Pampeluny
przez Abderramána III w 924 r. i śmierci ojca w następnym roku, García
Sánchez I został królem Pampeluny. Przeniósł swoją rezydencję do Nájera i ustanowił w tym mieście swój dwór. Od tego momentu królestwa Pampeluny i
Nájery tworzą jedną monarchię, chociaż nadal utrzymują odrębną administrację. Tak więc dynastia królewska
z Pamplona ma siedzibę w Królestwie Nájera, a panuje w Nájera i Pampelunie.
García Sánchez prowadził aktywną
politykę odbudowy nowych terytoriów, wspierając dużymi darowiznami klasztory w
okolicy, zwłaszcza San Millán de la Cogolla. Kontynuuje to Sancho
Garcés II (970-994), ale kampanie Almanzora zobowiązują go,
podobnie jak jego syna Garcíę Sáncheza II „el Temblón” (994–1004), do
przyjęcia zwierzchnictwa emiratu Kordoby i płacenia trybutu. Za panowania Sancho
III el Mayor (1004-1035 ) Królestwo osiągnęło największy zasięg, obejmując
znaczną część północnej trzeciej części półwyspu, od Katalonii po Kantabrię i
taifa w Saragossie.
 |
Półwysep Iberyjski 1030 r. |
Nájera stała się kluczowym punktem Camino de Santiago
Francés. Monarcha uczynił Nájerę stolicą królestwa, nadał mu własną
jurysdykcję, wybił pieniądze i dał miastu najwspanialszy okres rozwoju. Po
bitwie pod Tafalla z wojskami muzułmańskimi z taifa de Zaragoza i , założył klasztor
Santa María la Real i przy nim pierwszy zakon rycerski o nazwie Orden de la
Terraza, czyli Zakon Dzbana, upamiętniając w ten sposób cudowne zdarzenie jakie
miało miejsce przed bitwą.
Po
śmierci Sancho III jego imperium, podzielone między jego
synów García Sánchez III de Navarra, Fernando I de Castilla, Ramiro I de
Aragón i Gonzalo Sánchez, stało się kolebką trzech nowych królestw:
Navarry, Kastylii i Aragonii. W 1076 r. Nájera znalazła się pod panowaniem
Kastylii.
 |
Półwysep Iberyjski 1037 r. |
Legenda Virgen la Cueva
W kronikach Najerillenses z XVII w., napisanych
przez jezuitę José Moreta, jest opowieść
o cudownym zdarzeniu, jakie przydarzyło się królowi Sancho III el Mayor, nazwanemu
w kronice Don García Sánchez III „el de Nájera”.
Królestwo Nájera było wasalem emira
Kordoby i płaciło z tego powodu duży trybut. Chcąc odzyskać pełną
niezależność, król Sancho III przygotowywał się do wojny z muzułmanami. Pewnej
nocy, w czasie przygotowań przed bitwą pod Tafalla, miał sen, w którym wielkie
ptaki krążyły miedzy nim a skałami góry Maplica. Następnego dnia, ciągle
pamiętając ten sen, postanowił wyruszyć na polowanie z sokołem. Wypuszczony
ptak wzbił się w powietrze i goniąc wzdłuż urwiska góry kuropatwę, nagle
zniknął w jednej z będących tam jaskiń, które kiedyś stanowiły domy dla
mieszkańców, a teraz były już opuszczone. Król wdrapał się po stromym stoku i wszedł
do wnętrza niewielkiej groty. To, co zobaczył w środku zaskoczyło go i podał na
kolana. Na kamiennym ołtarzu znajdowała się figura Matki Bożej trzymająca na
kolanach Jezusa, a obok niej lampę, dzwon, dzban z wodą i kwiaty liliowca. Obok
ołtarza, po jednej stronie przysiadła kuropatwa, a po drugiej królewski sokół.
Król uznał, że to odkrycie było cudem, a miał także nadzieję, że zwiastunem pomyślnej
wyprawy przeciwko niewiernym.
 |
Nájera, ołtarz w jaskini |
 |
Nájera, figura Virgen de la Rosa z XIII w. ustawiona w miejscu zaginionej Virgen la Cueva |
Następnego dnia, stojąc przed swoim wojskiem,
gotowym do wyruszenia, opowiedział o tym zdarzeniu. Żołnierzy ogarnął wielki
zapał i wiara w zwycięstwo. W bitwie pod Tafalla wojska dowodzone przez Sancho
II el Mayor pokonały wojska muzułmańskie i sprzymierzone z nimi chrześcijańskie
oddziały aragońskie, dowodzone przez królewskiego brata Sancho Ramireza, samozwańczo
rządzącego w Pamplonie. Po powrocie do Nájera, Doña Estefanía, żona Don Sancho,
poprosiła go, aby zbudował klasztor i kościół, z którego byłoby wejście do
jaskini, a figurę Matki Bożej nazwać Virgen la Cueva, czyli Dziewica z Jaskini,
aby w ten sposób uczcić ją w tym samym miejscu, w którym została znaleziona.
 |
Nájera, najstarsza część kościoła Santa Maria la Real, przylegająca do jaskini |
Oryginalna, wczesnoromańska figura Virgen
la Cueva nie zachowała się. Figurą czczoną w tej jaskini jest XIII-wieczna
gotycka rzeźba, nazwana Virgen de la Rosa, która pochodzi z Real Alcázar de
Nájera, ale obok figury znajdują się przedmioty upamiętniające początek
kultu.
Klasztor Santa María la Real de Nájera
Klasztor i kościół Santa María la Real w
Nájera ufundował król Don García Sánchez III el Mayor w 1034 r., ustanawiając
tutaj, za zgodą papieża, biskupstwo. Budowa tego zespołu zakończyła się w 1052
r., już po śmierci króla. Przy wejściu do jaskini, w której odnaleziona została
figura Virgen la Cueva, pochowani zostali García Sánchez III el Mayor i jego małżonka Doña Estefanía de Foix, dając
początek Panteonowi Królów Navarry. w którym znajduje się dwanaście grobowców z
dwóch dynastii: „los Abarca” lub „Jimena” z X i XI wieku oraz dynastia Garcíi
Ramírez „el Restaurador” z XII.
 |
Nájera, przejście z Panteonu Królewskiego do jaskini. Po bokach sarkofagi Garcíi Sáncheza III el Mayor i jego małżonka Doña Estefanía de Foix, |
 |
Nájera, kościół Santa Maria la Real, Panteon Królewski |
 |
Nájera, kościół Santa Maria la Real, Panteon Królewski Sarkofag Doña Blanca de Navarra |
Ołtarz główny pochodzi z końca XVII w.,
z centralnie umieszczoną, rzeźbą Santa
María La Real, trzymającą Jezusa na lewym kolanie.
 |
Nájera, kościół Santa Maria la Real, ołtarz główny |
 |
Nájera, kościół Santa Maria la Real, figura Santa Maria la Real |
Chór, z początku XVI w., wykonany jest w
stylu izabelińskim, z widocznymi wpływami ostatniego okresu gotyckiego i
początku renesansu. Rzeźbione stalle z drzewa orzechowego są arcydziełem
kwiecistego gotyku.
 |
Nájera, kościół Santa Maria la Real, chór |
Obecny klasztor powstał na początku XVI
w., w miejscu wcześniejszego i znany jest jako Klasztor Rycerzy. Tworzy
harmonijną mieszankę stylów, takich jak ukwiecone gotyckie sklepienia i ażurowe
maswerki wokół wirydarza.
 |
Nájera, klasztor Santa Maria la Real, krużganek Rycerzy |
Klasztor był też miejscem pochówku wielu rycerzy z
zakonu Orden de la Terraza. Wśród
nich wyróżnia się grób Don Diego Lópeza de Haro z leżącą rzeźbą z XIII w. i gotycki sarkofag jego żony, DoñaToda Pérez de
Azagra.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz