
Pila bautismal

Jej główny element, jakim jest duża półkolista misa chrzcielna (hiszp. copa), stojąca na trzonie (fuste) z ośmioma kolumnami, pokryty został od zewnątrz serią motywów rzeźbiarskich z wieżami, blankami, drzwiami i oknami przypominających miasto otoczone murami, rozmieszczonych w powtarzającym się ośmiokrotnie układzie wertykalnym wokół całej misy, jak też horyzontalnym utworzonym przez wąskie bordiury ze skręconych lin, zygzakowate linie i rzędem okuli. Wielka oryginalność i bogactwo tkwiące w motywach dekoracyjnym, które wykonał rzeźbiarz, oraz zawarty w nich przekaz, odróżnia ją od innych jakie zachowały się w wielu kościołach na trasie Camino Frances, posiadających prosty, a czasami nawet prymitywny ryt rzeźbiarski.

Przedstawione rzeźbiarskie tworzące zespół wyimaginowanego miasta, które wraz z otaczającą przez nie przestrzenią, jaką tworzy półkoliste zagłębienie misy chrzcielnej, utożsamiane jest z Niebiańską Jerozolimą otoczoną murami z machikułami (nadwieszone baszty lub flanki muru) zwieńczonych trójkątnymi pokrywami, zakończonymi kulą i półkolistymi basztami, które pokrywają się z każdą z ośmiu kolumn trzonu wyrastających prosto z podstawy symbolizującej doczesny byt człowieka.

Oryginalność chrzcielnicy w Redecilla del Camino, jako romańskiego dzieła sztuki rzeźbiarskiej, polega na wybranym przez jej autora motywie dekoracyjnym, ponieważ w dystansuje się on od wpływów artystycznych pochodzących z romańskiej Europy, a skłania się ku motywom związanym ze sztuką mozarabską. Redecilla del Camino leży stosunkowo blisko wielkiego opactwa San Millán de la Cogolla, które obok Sahagún było najważniejszym ośrodkiem kastylijskiego mozarabizmu. Tendencja do głębokiego rzeźbienia kamienia oraz rytmiczne, regularne powtarzanie elementów rzeźbiarskich, widoczne w tej chrzcielnicy, jest bardzo mozarabskie. Wpływ na tą niepowtarzalną strukturę rzeźbiarską mogła mieć też uprawiana w San Millán rzeźba w kości słoniowej, której tradycja i technika wykonywania została przyniesiona poprzez kontakty z ludnością arabską i berberyjską zamieszkująca w tym czasie środkową i południową część Półwyspu Iberyjskiego.
Nie można też całkowicie wykluczyć wpływu sztuki latynoskiej, bo sposób interpretacji murów i budynków przedstawionych wokół misy chrzcielnej przypomina prace wykonane przez średniowiecznych miniaturzystów działających w klasztorach zachodniej Europy.
W 2007 roku firma „Granda Talleres de Arte”, konserwacji i odrestaurowania chrzcielnicy. Wykonano wówczas, poza uzupełnieniami dekoracji rzeźbiarskiej trwałego połączenia kamieniarskich elementów składających się na chrzcielnicę: bazy, trzonu i misy.
Romańskie chrzcielnice
Opracowanie według artykułu "Pilas bautismales" https://arteguias.com
Chrzcielnice, jakie znamy, są związane z chrztem przez zanurzenie, który trwał od czasów paleochrześcijańskich do XV wieku, kiedy zaczęto narzucać system infuzyjny. Przez ten długi okres tradycja ewoluowała od budowy oddzielnych budynków z kościoła zwanych baptysteriami, w których znajdowały się baseny lub duże kadzie, do włączenia miejsca chrztu do samego kościoła poprzez ustawianie mniejszych chrzcielnic. Pierwotnie mogły być - w niektórych przypadkach - wykonane z drewna lub nawet metalu, by później zostać zastąpione wykonanymi z kamienia.
Już w okresie romańskim włączenie sprawowania
aktu chrztu do świątyni było jednym z najważniejszych przedsięwzięć po
wybudowaniu kościoła. Chrzcielnica ustawiano przy drzwiach, w przedsionku
lub wewnątrz, w narożniku ze ścianą północną (strona ewangeliczna).
Tylko nieliczne z nich zachowane w
Hiszpanii są datowane, chociaż przy ich
tworzeniu brały udział wyspecjalizowane warsztaty – choć o bardzo różnych
kwalifikacjach – ale często wykonywane w terminach nieco późniejszych niż budowa
samej świątyni . Podobnie jak w przypadku większości hiszpańskiej
wiejskiej architektury romańskiej sakralnej, należy je, z nielicznymi
wyjątkami, umieścić chronologicznie między końcem XII wieku a całym XIII
wiekiem. Prostoty i prymitywizmu wykonania wielu z nich znajdujących się w
środowisku wiejskim nie należy utożsamiać z pierwszym okresem średniowiecza,
lecz wręcz przeciwnie, jako celową archaizację, a także często możliwościami
finansowymi fundatorów. Poniżej chrzcielnice z Hornillos del Camino i Boadilla del Camino




W późnym średniowieczu, a
nawet jeszcze w czasach nowożytnych, chrzcielnice „tradycji romańskiej” nadal
wykonywano w kształtach i dekoracjach ściśle związanych z tradycją i specyficznym
przywiązaniem do stylu romańskiego, co często historykom i naukowcom utrudnia
ich datowanie.
Zdecydowanie muszę przejść swoje Caminos, a przynajmniej Frances, jeszcze raz! Byłem tu, kolumnę przed kościołem podziwiałem, ale nie pamiętam bym wszedł do środka. Moc przyciągania baru w upalny dzień była dominująca. Teraz mi żal.
OdpowiedzUsuńKolumna stająca przed kościołem w Boadillo del Camino to rollo (El roll) przypomina i reprezentuje nadane w przeszłości przez króla lub cortezy przywileje i prawa sądownicze i administracyjne dla danej miejscowości, która miała pełną jurysdykcję, dotyczącą nieruchomości, Concejil, spraw kościelnych i klasztornych.
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń