Wędrówka
powinna prowadzić do celu, a celem pielgrzymki jest nawiedzenie miejsc
uświęconych, sanktuariów i relikwii świętych. Camino de Santiago prowadzi do
grobu świętego Jakuba Starszego Apostoła, a podczas długiej wędrówki dając możliwość
nawiedzenia wielu świętych miejsc. Niektóre z nich były wręcz obowiązkowymi
miejscami postoju i długiej medytacji. Od początków pielgrzymowania trasą
Camino Frances, jednym z takich miejsc były położone blisko siebie dwa
klasztory: monasterio San Millán de Yuso i monasterio San Millán de Suso.
![]() |
monasterio San Millán de Yuso i monasterio San Millán de Suso |
Obydwa miejsca
związane są z żyjącym na przełomie V i VI w. San Millan, który tutaj spędził
swoje życie i tutaj zmarł. Do niego pielgrzymi modlili się o opiekę i ochronę na
dalszej drodze, bo cuda, jakich dokonał podczas swego życia, spisane już w VII
w. a także opowieści o pomocy w walce z Maurami Fernán Gonzálezowi w bitwie pod
Hacinas w 934 r. i królowi Ramiro II podczas bitwy pod Somancas w 939 r.,
stworzyły legendę opiekuna i patrona chrześcijan na Półwyspie Iberyjskim. W tym
też czasie przy jego grobie zdarzało się wiele cudów, a klasztory zaczęto
uważać za miejsca święte, tłumnie odwiedzane przez pielgrzymów.
Dzisiaj
niewielu jakubowych pielgrzymów nawiedza te miejsca, bo trzeba na to poświecić
jeden dzień, dokładając kilkanaście kilometrów drogi między Najera a Santo
Domingo de la Calzada, tak jak wędrowali pielgrzymi w średniowieczu. Może
warto to jednak zrobić?
![]() |
Camino Frances (kolor pomarańczowy i Camino San Millan (kolor czerwony) |
![]() |
San Millan de la Cogolla. Różowymi znakami muszelki zaznaczona jest okreżźna droga między klasztorami San Millan de Yuso i San Millan de Suso |
W Sierra de
la Demanda, w dolinie San Millán, nazwanej tak na cześć świętego Emiliana z
Cogolla (San Millán de la Cogolla), znajdują się dwa klasztory. Jeden usytuowany
wysoko nad doliną, a drugi w dole, w dolinie. Nazywano je Suso od
łacińskiego słowa „sursum” (powyżej) i Yuso od „deorsum” (poniżej). W
klasztorze San Millán de Suso w jaskini, w której święty mieszkał i zmarł w 574
r. w wieku 101 lat, znajduje się alabastrowy
nagrobek Emiliana. Jest pusty, ponieważ doczesne szczątki
świętego Emilliana, złożone w pięknym sarkofagu z kości słoniowej zwanym Arka,
znajdują się w klasztorze San Millán de Yuso. Świętego Emilliana uważa się za
twórcę piśmiennictwa Kastylli. Podczas czterdziestu lat przebywania, wraz z
grupą swoich uczniów, w jaskiniach na stokach góry Cogolla zwanej też Cocola,
tłumaczył teksty łacińskie na język kastylijski i opracował jego gramatykę.
![]() |
Monasterio San Millán de Suso |
![]() |
Monasterio San Millan de Suso. Monasterio San Millán de Suso. Pusty sarkofag św..Emilliana |
![]() |
Monasterio San Millán de Yuso |
![]() |
Monasterio San Millán de Yuso. Sarkofag ze szczątkami św. Emilliana |
San Millán
Urodził się
w 473 r w ostatnim okresie istnienia Cesarstwa Rzymskiego. Kroniki o jego życiu
podają dwa miejsca jego narodzin: Berdeji koło Saragossy i Berceo, w
Sierra de la Demanda, leżące w tej samej dolinie, w której mieszkał jako
pustelnik przez ostatni okres swojego życia. Pochodził z biednej rodziny.
Gdy miał 20 lat, został pustelnikiem i uczniem San Felices Billibio. Widząc
czym jest bieda, sam stał się apostołem wśród tych, którzy jej doświadczali. Po
wielu latach pobytu wśród skalistych wzgórz niedaleko Haro, postanowił udać się
w niedostępne góry w Sierra de la Demanda, ale sława jego świętości pociągnęła
za nim wielu ludzi. Biskup Tarazony Didimio, świadom jego cnót, wyświęcił go na
kapłana i przydzielił parafię w rodzinnej wiosce Berceo. Wspomagał jak tylko
mógł swoich parafian, za co został oskarżony przez kleryków o kradzież i
trwonienie pieniędzy parafii. Porzucił parafię i udał się do jaskiń Aidillo w
górze Cogolla w Sierra de la Demanda, obok Berceo, gdzie pozostał i przez
czterdzieści lat prowadził samotne, ascetyczne życie pustelnika. Obok swojej
pustelni założył niewielki klasztor, w którym zamieszkało kilku braci
zakonnych. Tam zajmował się tłumaczeniem tekstów łacińskich, tworząc podwaliny
języka i kultury Wizygotów oraz przyszłego królestwa Kastylii. Dało to
początek wielkiej bibliotece, która do tej pory istnieje w klasztorze San
Millan de Yuso.
Kiedy zmarł,
uczniowie pochowali go w jaskini, w której spędził życie i udzielał lekcji i
porad wszystkim, którzy go odwiedzali. Wokół tej jaskini, w której ten mądry
pustelnik spędzał swoje dni, powstał pierwszy klasztor. Jeszcze za życia, a
także po śmierci San Millán dokonał wielu cudów uzdrowień, a także
wypędzania demonów z ludzi opętanych nimi. Jego sława cudotwórcy była
tak wielka, że królowie Nájera i Pamplony, a póxniej królowie
Kastylii, pielgrzymowali do jego grobu, prosząc o łaski i pomoc w wojnach z
niewiernymi. Kiedy został kanonizowany w 1030 r., a Szlak Jakubowy z Francji
stał się bezpieczny i osiągnął wielką popularność, wielu pielgrzymów przybywało
do regionu Berceo, aby nawiedzić szczątki Świętego i doznać wielu łask.
![]() |
Monasterio San Millán de Suso. Wejscie do klasztoru |
Król Sánchez
García II, bardzo oddany kultowi San Millán, po ustanowieniu w Najera
stolicy królestwa, wspólnie z biskupem i szlachtą uznali za stosowne przenieść
do nowo wybudowanej katedry Santa Maria El Real szczątki uświęconego
pustelnika. W ten sposób Nájera zyskałaby kulturowo i ekonomicznie, ponieważ
tutaj pielgrzymi zatrzymywaliby się podczas wędrówki. Czy tego też chciałby też
San Millan, aby spoczywał w wielkim i gwarnym mieście, kiedy prawie całe swoje
doczesne życie spędził otoczony dziewiczą przyrodą, z dala od zgiełku i tłumu
ludzi?
Legenda o monasterio San Millan de Yuso
Wszystko
zaczęło się 29 maja 1053 r., kiedy to, z rozkazu króla, na wozie ciągniętym
przez woły umieszczono kości Świętego i pochód, z królem i biskupem na czele,
opuścił klasztor San Millan de Suso pozostawiając tam mnichów, którzy stracili patrona. Kiedy orszak
dotarł do doliny w pobliże rzeki, zwierzęta zatrzymały się i nie chciały
kontynuować rozpoczętej drogi. Nie było ludzkiej siły, by popchnąć ich do
tyłu lub do przodu. Woły nie mogły wznowić marszu, a wóz z relikwiami
posuwać się naprzód. Król, biskup i wszyscy uczestnicy tej niezwykłej procesji
zinterpretowali to, jako zamysł i cud boski, przez który San Millán narzucił
swoją wolę pozostania na zawsze w dolinie, w której przez tyle lat mieszkał,
odmawiając ponownego pochowania gdzie indziej. Biorąc to pod uwagę, król
Sánchez García rozkazał zbudować wielki nowy klasztor dokładnie w miejscu,
gdzie zatrzymały się woły, w dolinie. W ten cudowny sposób wyjaśnia się,
dlaczego dwa klasztory pod wezwaniem San
Millán. Jeden w górze nad doliną, a drugi poniżej, w dolinie.
![]() |
Monasterio San Millán de Yuso |
Szczątki
doczesne świętego spoczęły w sarkofagu wyłożonym płytkami z kości słoniowej, w
których wyrzeźbiono sceny przedstawiające życie i cuda jakich dokonał San
Millan, a które zostały opisane w 626 r. przez biskupa Saragossy San Braulio w
Księdze życia San Millán.
![]() |
Monasterio San Millán de Yuso. Sarkofag San Millán |
Hagiografia
obejmuje ponad trzydzieści cudów, a jednym z najbardziej znanych, którego
materialny ślad można do dzisiaj zobaczyć w monasterio San Millan de Suso,
jest:
Cud Viga, czyli wydłużenia drewnianej belki za sprawą modlitwy świętego.
Pewnego dnia
San Millán zszedł ze swej pustelni w dolinę i spotkał grupę cieśli, którzy
budowali stodołę. Zbliżając się do nich, zauważył, że się o coś kłócą
miedzy sobą; jedna z planowanych belek była krótsza od innych i nie
pasowała do pozostałych. Zwalali winę jeden na drugiego, bo mieli problem
z tym, że wycięcie kolejnego drzewa i przygotowanie go, jako odpowiedniej do budowy
belki zajmie im dużo czasu. Wiedzieli, że osoba, która zleciła pracę nie chce
obciążać się dodatkowymi kosztami. San Millan spokojnie podszedł do nich
proponując, żeby się uspokoili, poszli coś zjeść, a następnie przedyskutowali
jeszcze raz tą sprawę.
Potem
wycofał się, i zaczął się modlić. Powrócił pod koniec posiłku i powiedział
cieślom: „Nie martwcie się, że stracicie zarobek, ponieważ praca, jaką
wykonaliście w przygotowaniu drewna, jest dobra, więc połóżcie belkę tam, gdzie
należy”. Cieśle przyłożyli belkę na jej miejscu i stwierdzili, że miała
potrzebną rozpiętość, a nawet była dłuższa niż inne. Zrozumieli, że za sprawą
San Millán dokonał się cud, a stolarze powinni tylko przyciąć belkę, aby była
tej samej długości, co pozostałe. Zrozumieli też, że kłótnią i wzajemnymi
oskarżeniami do niczego się nie dochodzi. Pracę zakończyli w terminie i nie
stracili swojego wynagrodzenia. Następnego dnia, po skończonej robocie,
przyszli do pustelni San Millana z pięknie urzeźbionym kawałkiem odciętej
belki, ofiarowując ja jako wotum dziękczynienia za dokonany cud.
Belka
zyskała cudowną moc leczenia chorych nerwów, przy niej ludzie godzili się w
sporach jakie toczyli przez lata i coraz więcej pielgrzymów chciało zabrać ze
sobą choć małą drzazgę z tego niezwykłego drewna. Mnisi, chcąc ocalić pamiątkę
cudu swego patrona, zamurowali belkę miedzy filarami, zostawiając tylko
niewielki otwór, żeby można było palcami ją dotknąć.
Belka do
dzisiaj znajduje się w tym samym miejscu w monasterio San Millan del Suso i
wielu pielgrzymów przybywa specjalnie do tego klasztoru, by dotknąć tej
liczącej 1500 lat cudownej belki.
![]() | |
|
![]() |
Monasterio San Millán de Suso.Miejsce zamurowanej drewnianej belki |
Krzyż San Millán
Krzyż San Millán
W klasztorze
San Milan de Suso znajduje się dwunastowieczny alabastrowy pusty sarkofag
ustawiony w miejscu, gdzie od VI do X w. znajdował się grób świętego Emilliana
de Calgoa. Na wierzchniej stronie cenotafu znajduje się romańska rzeźba – o wyjątkowej
wartości artystycznej – postaci świętego ubranego w pontyfikalny ornat z
równoramiennym krzyżem, którego ramiona rozdwajają się, tworząc ośmioramienną
rozetę, wystylizowaną na liście pokrzywy.
![]() |
Monasterio San Millán de Suso. Wnętrze klasztoru. Sarkofag św..Emillina z Krzyżem San Millán |
![]() |
Krzyż San Millán |
Krzyż ma
wiele symbolicznych znaczeń, które w następujący sposób interpretuje Asociación
Amigos de San Millán (Towarzystwo Przyjaciół św. Emilliana):
Ten krzyż
symbolizuje ścieżkę, którą powinien podążać w życiu każdy mnich z klasztoru San
Millán aby osiągnąć życie wieczne. Jest to też ścieżka każdego
chrześcijanina. Każde z ramion ma trzy końcówki, dwie na zewnątrz i jedną do
wewnątrz. Sumę stanowi liczba 12, symbol apostołów i
jednocześnie świętego i grzesznego kościoła (wskazują na
zewnątrz i do wewnątrz). Kontynuując ścieżkę do środka krzyża, przechodzi
się przez liście pokrzywy , z których napar był wykonywany już w
starożytności w celu oczyszczenia krwi. Droga do Boga jest
bolesna, jak pokrzywa, ale oczyszcza cie od wewnątrz, tak jak napar z niej
zrobiony oczyszcza krew. Liść dochodzi do trzech punktów otaczających
centrum. Liczba 3 to Święta Trójca. Idąc dalej można poznać autentyczne
oblicze Boga: Ojca, Syna i Ducha Świętego, by dojść do miejsca
przeznaczenia – centrum krzyża, który tworzy rozeta z ośmioma liśćmi, to symbol
ośmiu błogosławieństw. Kwiat w środku krzyża jest punktem, jednością
z Bogiem.
Patron królestw Kastylii i Nawarry oraz współpatron Hiszpanii
Poemat
epicki z XIII w., sławiący czyny Fernána Gonzáleza, hrabiego Kastylii, w bitwie
pod Hacinas w 934 r., oraz w bitwie pod Simancas w 939 r. w któej
wspólnie z królem Ramiro II z León i García Sánchez I z
królestwa Pampeluny-Nájery stanął do walki z muzułmanami i w których
zgodnie z legendą wspomagał chrześcijan San Millán pojawiając się w środku
walki na białym koniu, ubrany w czarny habit i z mieczem w ręku.
![]() |
Monasterio San Millán de Yuso. Widok z coro na prezbiterium koscioła i ołtarz główny |
![]() |
Monasterio San Millán de Yuso. San Millan w bitwie z Maurami. Obraz w ołtarzu głównym kościoła. |
![]() |
Monasterio San Millán de Yuso. San Millan w bitwie z Maurami. Plaskorzeźba w portalu wejsciowym do klasztoru |
San Millán
został wyniesiony na świętego patrona królestw Kastylii i Nawarry, które
zostały zobowiązane do płacenia podatków, nazywanych „Votos de San Millian” na
rzecz klasztorów San Millan de Yuso i Suso. Władcy tych królestw bardzo
sprzyjali klasztorowi San Millán, udzielając przywilejów i darowizn, doceniając
ogromny wkład tutejszych mnichów w rozwój kultury i nauki. W bibliotece
klasztornej zachowało się setki manuskryptów pisanych od VI w. w języku kastylijskim.
Od czasu
bitwy pod Clavijo i uznania św. Jakuba za patrona i opiekuna wszystkich
chrześcijan na Półwyspie Iberyjskim, zobowiązano wszystkie królestwa i księstwa
chrześcijańskie do płacenia podatku na rzecz katedry św. Jakuba w Santiago de
Compostela. Kastylijczycy odmawiali płacenia go twierdząc, że ich patronem jest
San Millán. W 1373 r. sprawa stanęła w Cortezach i głosami kastylijskich
deputowanych uznano San Millana za patrona Kastylii. W XVII w., kiedy rozwinęła
się wielka debata na temat patronów, San Millan wspólnie z Santiago zostali
uznani patronami Hiszpanii.
Wspomnienie świętego Emilliana de la Cogolla obchodzone jest w kościele katolickim 12 listopada.
![]() |
San Millán, patron Kastylii. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz